ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání
Výsledky hledání výrazu d
cizí slovo | odpovídající význam | vlastnosti | detail | |
---|---|---|---|---|
dificilita hlasitosti řeči | >> | (hyperfonie) – příliš hlasitý, silný a výrazný hlas nebo nápadně tichý, nevýrazný a slabý hlas (hypofonie) | » dificilita hlasitosti řeči | |
dificilita kvality řeči | >> | drobné reverzibilní nedostatky ve srozumitelnosti, věcnosti a fukčnosti mluvy | » dificilita kvality řeči | |
dificilita lexie | >> | mírné a dočasné narušení schopnosti a dovednosti číst, též paralexie | » dificilita lexie | |
dificilita neslovního učení a neslovní výkonnosti | >> | Jde o lehčí potíže v neslovním učení a v nonverbální výkonnosti. Patří sem např. frustní, parciální, částečné, málo výrazné potíže v motorice, nemotornost, neobratnost, potíže v grafomotorice, dysgrafie, potíže v ovládání přístrojů, řízení vozidel, potíže ve vizuální paměti, ve vnímání prostoru, obtíže ve vizuálně prostorové orientaci a organizaci, lehčí potíže v matematice, drobné potíže v nonverbální sociální komunikaci a interakci. Osoby (děti i dospělé) s těmito obtížemi přitom mívají naopak velmi dobré slovní vyjadřování, bývají výřečné, mají velmi dobrou slovní paměť, jsou pracovité, cílevědomé, vytrvalé, perzistentní. | » dificilita neslovního učení a neslovní výkonnosti | |
dificilita objemu řeči | >> | příliš velký nebo příliš malý objem slov, které člověk produkuje za určité časové období v různých sociálních situacích a skupinách ve kterých je členem | » dificilita objemu řeči | |
dificilita psychosociální zralosti | >> | Dětinskost (infantilismus, parvuloismus). Chování dítěte odpovídá nižšímu věku. Věku nepřiměřená hravost a mazlivost. Nepřiměřená naivita. Emoční labilita. Závislost na starších. Preferování sociální komunikace s mladšími. Mentální (intelektová) výkonnost v normě. | » dificilita psychosociální zralosti | |
dificilita psychosomatické pohody | >> | Mezi příznaky této dificility, která bývá synonymně označována i jako zvýšený neuroticismus patří např.: Lehčí psychonervová labilita. Zvýšené psychonervové napětí. Přecitlivělost (hypersenzitivita). Plačtivost (lakrimozita). Tiky. Psychická vulnerabilita. Tréma. Sklon k obsesím. Sklon k fobiím. Sklon ke kompulzím. Onychofagie (okusování nehtů). Emoční deprivace. | » dificilita psychosomatické pohody | |
dificilita rychlosti řeči | >> | příliš pomalá (bradylálie)nebo příliš rychlá (tachylálie) mluva v dané sociální situaci | » dificilita rychlosti řeči | |
dificility | >> | závady v chování a prožívání nemající ještě ráz vážné ani trvalé poruchy chování nebo poruchy osobnosti. Dificility (diskózy) jsou to částečně nebo zcela reverzibilní a přechodného rázu. Jsou to sice vývojově nepřiměřené (dysontogenetické), avšak nepatologické a nedefektní stavy psychosomatiky, které se projevují společensky (případně i subjektivně) nepříznivě hodnocenými způsoby chování a prožívání. Všechny dificility jsou přitom podmíněny multikondicionálně, polyetiologicky, což je důležité jak pro jejich diagnostiku (ta by měla být osobnostní, komplexní), tak pro nápravu. Dificility můžeme napravovat v podstatě jak psychologickými prostředky, tak speciálně pedagogickým nebo léčebně pedagogickým vedením rodičů, učitelů a vychovatelů. Teorií dificilit se zabývá patopsychologie jako věda o hraničních duševních procesech, stavech a vlastnostech mezi normou a patologií a jako věda o psychických průvodních jevech, které mají podíl na vzniku, průběhu a důsledcích jakékoliv životní nedostačivosti, nedosahující však stupně a kvality duševní abnormality nebo patologie. Zvláštní skupinu (z hlediska výchovného velmi obtížnou), tvoří kombinované závady, poruchy a vady (např. slepota a hluchota, poruchy hybnosti a řeči, intelektu a chování atp.). Chceme-li určit správný individuální přístup, správný typ výchovných incentiv (pobídek), stimulace, motivace a aktivace dítěte, musíme si vždy nejprve uvědomit, s jakým typem osobnosti máme co činit. Jiné typy výchovné stimulace budeme užívat u dětí se zakomplexovanou osobností, jiné u žáků se sníženými či disharmonickými mentálními schopnostmi, u dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí, u žáků neurotických, psychopatických atd. U různých typů problémových dětí je nutno utvářet kladné postoje a vlastnosti jejich osobnosti diferencovaně. | » dificility | |
dificility a poruchy vědomí | >> | Závady (dificility) a poruchy vědomí mohou být kvantitativní (krátkodobé a dlouhodobé) nebo kvalitativní. Kvantitativní poruchy vědomí jsou např.: somnolence-snížená bdělost, ospalost, chorobná dřímota, sopor-středně těžká forma bezvědomí, torpor–strnulost, malátnost, ochablost, ochromenost, synkopa–krátká mdloba, krátkodobá ztráta vědomí, kóma–těžká ztráta vědomí. Kvalitativní poruchy vědomí jsou např.: delirium–obluzené vědomí, delirium furibundní–s neklidem, s afektivní labilitou, delirium blandní–bez výraznějšího neklidu a afektů, delirium musitující–s mírnými automatickými produkcemi vyvolanými halucinacemi, amence–stav zmatenosti, obnubilace-mrákotné stavy, Ganserův syndrom–vzácnější forma obnubilace (např. u vězňů), derealizace–odcizení okolí, ztráta reálnosti vnějšího světa. | » dificility a poruchy vědomí |
Stránky: <<předešlá-- --následující>>
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302