ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání
Výsledky hledání výrazu d
cizí slovo | odpovídající význam | vlastnosti | detail | |
---|---|---|---|---|
doplňující pedagogické studium | >> | Vzdělání má hořké kořeny, ale sladké plody (Aristoteles). Studium vzdělává mládež, těší starce, krášlí šťastné chvíle, je útočištěm a útěchou v neštěstí (M.T.Cicero). Vzdělání je to, co zůstane, když zapomeneme všechno, co jsme se naučili ve škole (Karel Čapek). Chceme-li dospělého člověka dále zdokonalovat, což znamená vzdělávat a vychovávat, musíme ho především dokonale znát. Poznat ho znamená proniknout k jeho nitru, znát jeho schopnosti, postup jeho myšlení a smýšlení, motivaci jeho chování a jednání (František Hyhlík). Nejen na pedagogických fakultách, ale i na vysokých školách, které nebyly primárně zaměřeny na výchovu učitelů (nap. na ČVUT v Praze, na Vysokém učení technickém v Brně, na Univerzitě T. Bati ve Zlíně, Technické univerzitě v Ostravě a v Liberci, vysokých školách zemědělských atp.) bylo jednou z důležitých forem rozšiřování studia posluchačů doplňující pedagogické studium (DPS). Jde o jeden z programů celoživotního vzdělávání, orientovaný na výkon povolání. Doplňující pedagogické studium bylo zaměřeno na učitelství odborných předmětů pro střední školy a organizovalo se obvykle jako tří semestrové studium, a to zejména pro absolventy vysokých škol, kteří DPS studovali při zaměstnání. Původní učební plán pro doplňující pedagogické studium např. na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně (Ústav společenských věd) měl např. tuto strukturu: v prvním semestru se posluchači zabývali studiem pedagogiky. K tomu přistoupila zejména pedagogická psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti a vývojová psychologie, dále pak filozofie člověka, právo ve vzdělávání a sociologie. Pedagogika a psychologie měly často třiceti hodinovou dotaci za semestr, zatímco ostatní zmíněné předměty hodinovou dotaci poloviční. Druhý semestr přinášel studujícím oborovou didaktiku a psychologii, dále pak také zdravotnickou prevenci a rétoriku (se zvláštním zřetelem na rozvíjení pedagogické komunikace). Didaktika oboru měla největší - např. padesáti hodinovou dotaci, Psychologie a rétorika byly dotovány např. po 15 hodinách a zdravotnická prevence bývá realizována v rozsahu 10 hodin. Semestr třetí byl vyhrazen především pedagogické praxi, pro kterou byl vyčleněn časový rozsah 30 hodin a pro seminář zabývající se závěrečnou prací. V závislosti na možnostech projektu DPS a požadavcích posluchačů docházelo k inovacím a přiměřeným doplňkům v DPS. Na základě průběžných analýz nejen požadavků posluchačů, ale i vývoje moderní pedagogiky, bylo tak například části posluchačů umožňováno seznámení se s moderní výpočetní technikou, byly pro ně pořádány užitečné exkurze a besedy s odborníky na drogovou či zdravotnickou problematiku, s odborníky na řízení škol a využití jejich zkušeností apod. DPS bylo zvlášť vhodné pro ty studenty, kteří se původně hlásili na jinou vysokou školu s přáním stát se učiteli. Těchto studentů byl stále vysoký počet. Zkušenosti s doplňujícím pedagogickým studiem byly dobré a perspektivy tohoto studia do budoucna se jevily jako příznivé. Úspěch v pedagogické práci na středních školách je podmíněn nejen specializovaným odborným vzděláním, ale i vzděláním pedagogickým a psychologickým. Na vysokých školách, (zejména neučitelských), by bylo vhodné pro vysokoškolské učitele realizovat studium obdobné DPS, jak naznačují dobré zkušenosti z některých českých vysokých škol. Absolventi DPS obdrželi osvědčení o absolvování tohoto studia s uvedením, že jsou způsobilí vyučovat odborné předměty své specializace na středních školách. Akreditaci doplňujícího pedagogického studia pro učitele, mistry odborného výcviku a vychovatele na základě posouzení žádosti instituce uděluje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. | » doplňující pedagogické studium | |
doppelgänger | >> | dvojník; alter ego; duch vypadající jako někdo, kdo je naživu | » doppelgänger | |
dorafobie | >> | chorobný strach ze smrti | » dorafobie | |
dordon | >> | stratigrafický stupeň svrchní křídy | » dordon | |
Döringova typologie učitelů | >> | W. O. Döring vycházel ze všeobecné typologie šesti osobností podle německého psychologa, filozofa a vysokoškolského pedagoga Eduarda Sprangera (1882-1963) založené na hodnotách upřednostňovaných v životě i v práci. Náboženský typ charakterizuje tendence a pocit vnitřní nevyhnutelnosti každý svůj čin a každou svou pohnutku posuzovat z hlediska víry v Boha, smyslu života, z hlediska vyšších spirituálních principů. Charakterově je spolehlivý. Je často vážný, uzavřený, bez smyslu pro humor. Nemá také mnoho smyslu pro dětskou hru. Žákům (studentům) se proto nezřídka nedovede přiblížit. Jeví se jim někdy jako nudný pedant, puntičkář. W.O. Döring rozděluje náboženský typ na dva podtypy: více citový (pietistický) a více intelektuální (ortodoxní). Estetický typ charakterizuje převaha iracionálního prvku (intuice, fantazie a citu) nad racionálností v myšlení a v jednání. Estetický typ má schopnost vžívat se do osobnosti žáka a utvářet ji. Vidí nejvyšší hodnotu v kráse, harmonii, tvaru, půvabu, symetrii, stylu. Má tendenci k individualismu a nezávislosti. Tento typ má dvě varianty: aktivně tvořivý (originální) a pasivně receptivní. Aktivně tvořivý typ utváří osobnost žáků, jakoby tvořil umělecké dílo. Někdy však nebere dostatečný ohled na zvláštnosti osobnosti žáků a studentů, a proto naráží. Pasivně receptivní typ má ohled na konkrétní osobnost žáka, rozvíjí v něm, co je pro něho specifické. Umí se vcítit i do jiného založení osobnosti než jaké má sám. Proto ho žáci a studenti mají v oblibě. Sociální typ neomezuje své sympatie jen na jednotlivce nebo podskupiny, ale věnuje se všem žákům či studentům. Je vstřícný, tolerantní, trpělivý, střízlivý. Je schopen sebezapření. Chce vychovávat společensky prospěšné a užitečné lidi. Žáci ho mají v oblibě. Není většinou příliš přísný a náročný. Nejvyšší hodnotou tohoto typu jsou kladné citové a psychosociální vztahy, láska k lidem, sociabilita, altruismus, filantropie. Blíží se náboženskému typu. Často se spokojí i s nižšími úrovněmi vědomostí, znalostí a dovedností žáků. Teoretický typ má větší zájem o teoretické poznání, o vyučovaný předmět než o vyučovaného žáka. Zpravidla si ani nevytyčuje za cíl poznat blíže osobnost žáka a do detailů mu porozumět. Učitelů teoretického typu se žáci a studenti často bojí. Teoretický typ učitele často vědecky pracuje. Dominantním zájmem teoretického člověka je nalézání pravdy. Za hlavní svůj cíl považuje objektivně řadit a systematizovat své poznatky. Podílí se nezřídka na výzkumné činnosti, je aktivní na teoretických seminářích a konferencích, často sám odborně a vědecky publikuje. Na znalosti a dovednosti žáků je náročný. Ekonomický typ je charakterizován snahou dosáhnout u žáků či studentů maximální výsledky s minimálním vynaložením energie, sil a úsilí. Je často úspěšným metodikem. Rád žáky (studenty) vede k samostatné práci. Chápe vzdělání jako osvojení si a rozvoj prakticky užitečných vědomostí a dovedností. Ekonomický typ je však nezřídka až příliš praktický a nedoceňuje teorii a fantazii (originalitu). Má hlavně zájem na tom, co je užitečné. Jeho vyučovací cíle inklinují k pragmatické aplikaci. Mocenský typ má tendenci vždy a všude prosadit vlastní osobnost, a to třeba i agresí. Řídí se spíše úsilím prosadit své názory, postoje atp., než primárně kladným postojem či vztahem k žákům a studentům. Velmi rád prožívá vědomí vlastní převahy. S oblibou kárá a trestá. S uspokojením prožívá, že se ho žáci či studenti bojí. Chce být obáván. Zajímá se především o moc, vliv a uznání. Bývá velmi náročný a kritický. Bývá někdy označován jako politický typ učitele. | » Döringova typologie učitelů | |
dormance | >> | klidové období ve vývoji organizmu vyznačující se sníženým metabolizmem | » dormance | |
dormantní | >> | klidový, spící, neaktivní | » dormantní | |
dormitář | >> | společná ložnice mnichů, dormitorium | » dormitář | |
dormitivní | >> | uspávací, uspávající | » dormitivní | |
dormitorium | >> | ložnice v starořímském domě;společná ložnice mnichů, dormitář;satelitní město | » dormitorium |
Stránky: <<předešlá-- --následující>>
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302