ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání
Výsledky hledání výrazu d
cizí slovo | odpovídající význam | vlastnosti | detail | |
---|---|---|---|---|
drozofila | >> | kvasná muška | » drozofila | |
drožka | >> | (z rus.) (pův.) nájemný osobní povoz tažený jedním koněm; (nyní též) nájemné auto, taxi | » drožka | |
drug dependence (angl.) | >> | drogová závislost | » drug dependence (angl.) | |
Drug use screening inventory (DUSI) | >> | skríningový dotazník pro dospívající mládež identifikující rizikové (problémové) oblasti (např. užívání návykových látek), který vytvořil Ralph E. Tarter v roce 1990 | » Drug use screening inventory (DUSI) | |
drugstore | >> | dragstor | » drugstore | |
druhé období vzdoru | >> | projevuje se v období dospívání, zejména v pubertě, ale někdy i v adolescenci | » druhé období vzdoru | |
druhovýroba | >> | Výrobky neoriginální, vyrobené z recyklovaných výrobků z prvovýroby. | » druhovýroba | |
druhy učení | >> | Učení se v nejobecnější rovině chápe jako proces, ve kterém si organismus osvojuje individuální zkušenost. Učení patří spolu s prací a hrou k základním lidským činnostem. Učení člověka může být přímé, intencionální, záměrné (např. učení žáka ve škole) nebo nepřímé, neúmyslné, funkcionální (učení hrou, získávání zkušeností ve společnosti jiných lidí). Z hlediska procesů a mechanismů, které se při učení účastní, je možno rozlišovat tyto druhy učení: - podmiňování - percepčně-motorické učení - verbální učení - pojmové učení - učení řešením problému - sociální učení. Klasické podmiňování Podstatou tohoto druhu učení je vytváření dočasných nervových spojů. Podmiňování se obvykle dělí na klasické (pavlovovské) a na instrumentální (skinnerovské). Např. zvýšené vylučování slin u klasických experimentů I.P.Pavlova se psy bylo možno vyvolat světelným podnětem, který dostatečně často působil před podáním potravy. K naučené odpovědi pomocí podmiňování dochází tehdy, když je vytvořen dočasný nervový spoj mezi příslušnými mozkovými centry analyzátoru tzv. nepodmíněného podnětu (zde potravy) a podmíněného podnětu (v našem případě jde o optický analyzátor). Instrumentální, operační (resp. operacionální) podmiňování Lze je ilustrovat takto: hladový holub se nachází ve skřínce, ve které je umístěna malá páčka. Když se holub dotkne této páčky (poprvé zcela náhodně), objeví se mu potrava (zrno). Při dalších dotycích páčky se přísun potravy opakuje, zvyšování počtu stlačení páčky naznačuje proces podmiňování odpovědi. Oba tyto typy podmiňování byly zkoumány i u lidí. Na rozdíl od zvířat se však u lidí ukazuje více těžkostí při vytváření podmíněných odpovědí. U člověka se jejich tvoření ztěžuje zásahem vyšších a složitějších psychologických procesů, zejména vůle. Tím se může spontánní průběh podmíněné reakce narušit. Operační podmiňování je důležitou složkou dětského učení. Příkladem může být osvojování prvních slov u dítěte. Když se dítěti správně podaří vyslovit slovo, je za to odměňováno úsměvem matky, pohlazením apod. Operační podmiňování se stává základem uplatnění vyšších forem motorického učení. Percepčně motorické učení Jde o učení, v jehož průběhu si osvojujeme návyky a dovednosti, např. psaní. Vytvářením dynamických stereotypů při percepčně motorickém učení se snižuje stav nejistoty subjektu. Opakováním se zvětšuje kapacita vodivého kanálu a snižuje se možnost chyb v přenosu a v provedení. Správným pedagogickým vedením se percepčně motorické učení zrychluje. Klíčové postavení v poznávacím procesu má zpětná aferentace (zpětná vazba), posilování. Nesprávnost výsledku činnosti je signalizována do mozku a nastává samoregulační oprava. Opravu může kontrolovat další zpětnovazební kanál. Verbální učení Je nejrozšířenějším druhem učení u člověka. Spočívá v tom, že člověk si při něm osvojuje sled od povědí, které mají slovní povahu. Může při tom jít o učení smyslu prostých slabik (Ebbinghausovy experimenty), ale i souvislých textů, básní atd. Jde o typické paměťové učení. Otázka důležitosti verbálního učení je často diskutována. Odsuzuje se memorování bez porozumění látce. Leckdy však je třeba naučit se něčemu přesně nazpaměť (básním, definicím, násobilce). Verbální učení je důležité zejména v období základního školního vyučování, kdy představuje účinnou přípravu pro samostatné řečové projevy. Pojmové (myšlenkové) učení Je možné charakterizovat je jako osvojování si odpovědi na podněty, které při své odlišnosti vykazují některé společné rysy. Pojmové učení umožňuje člověku odpovídat na předměty nebo děje jako na logickou třídu. Příkladem pojmového učení je třeba třídění karet s obrázky předmětů do stejnorodých skupin. Patří sem také např. vyhledávání takového pojmu (ze skupiny pojmů), které vykazuje k základním pojmům vztah nadřazenosti, kontrastu, podobnosti atd. Je to typ učení využívající myšlenkovou analýzu, porozumění. Zjištění tiskové chyby v učebnici prokazuje také schopnost kritického myšlení a pojmového učení, nebo dokonce schopnost učení se řešením problému. Učení řešením problémů Je nejsložitějším druhem učení. Je možno je charakterizovat jako samostatné odhalování horizontálních i vertikálních souvislostí a vztahů mezi předměty nebo pojmy, resp. zjištění určitého principu nebo pravidla, podle něhož jsou tyto předměty celistvě uspořádány. Situace řešení problému tvoří zároveň předmět výzkumu procesu myšlení. Jde např. o úlohy typu "mechanické hádanky", kde jde o rozebrání a skládání rozličných součástek, nebo o tvorbu slov či vět z exponovaných a náhodně uspořádaných písmen atd. Subjekt si při řešení problémů vytyčuje vhodnou strategii, algoritmus. V době nejistoty dominuje řízení zpětnou vazbou. Diskriminace, např. senzorické rozlišení znaků, je podmínkou pro diferenciaci. A ta je základem pro identifikaci a klasifikaci. V praxi se všechny výše uvedené druhy učení často kombinují a vzájemně se překrývají. Sociální učení Tento druh učení se týká osvojování všech druhů sociálních zvyklostí a norem. Zde nestačí pouze informovat o nežádoucích normách společenského chování, ale je třeba zprostředkovávat vychovávaným jedincům metodiku, návody a vzory, modely, jak se systémově, cílevědomě a programově chovat sociálně pozitivním, žádoucím způsobem. V žádném případě nestačí jednorázová represe sociálně nežádoucího chování. Je předpokladem adekvátní a optimální komunikace člověka s ostatními lidmi. Sociální výcvik či trénink, sociální učení žádoucím způsobům interpersonální komunikace by mělo být součástí přípravy na různé profese, zejména na profese pedagogické. Hodně znamená pobyt mezi již hotovými odborníky a kontakty s ostatními adepty profese, např. na studentských kolejích na psychosociální vyzrávání a získávání příslušných návyků a dovedností. V praxi se všechny výše uvedené druhy učení často kombinují a vzájemně se překrývají. | » druhy učení | |
druid | >> | starokeltský kněz | » druid | |
druidové | >> | keltští duchovní (kněží) | » druidové |
Stránky: <<předešlá-- --následující>>
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302