ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání

Výsledky hledání výrazu m

cizí slovo    odpovídající významvlastnostidetail
mírná demence >>  pokles paměti a kognitivních schopností, který ještě neznemožňuje soběstačný a nezávislý život, občas projevy úbytku emoční sebekontroly (např. emoční labilita, podrážděnost, apatie, obhroublost ve společenském vstupování) vloženo uživatelem» mírná demence
mírná kognitivní porucha >>  lehká duševní porucha (obvykle ve vyšším věku) projevující se poznávací dysfunkcí (např. porucha vštípivosti a výbavnosti paměti nebo učení se nové látce, lehčí porucha pozornosti, mírně zpomalené myšlení a chápání), nedosahující však hloubky a intenzity ani mírné demence vloženo uživatelem» mírná kognitivní porucha
mírná subnorma intelektu >>  pouze mírně opožděné rozumové schopnosti (do pásma lehkého podprůměru), ale ještě v pásmu širší normy, projevující se nedostatky ve školských znalostech, projevy didaktického deficitu, mechanickým učením, pomalou chápavostí, malou slovní zásobou, podprůměrným školním prospěchem a to vše přes značné osobní úsilí a snahu vloženo uživatelem» mírná subnorma intelektu
mírná subnorma intelektu >>  Osoba s mírnou subnormou intelektu (s podprůměrnými rozumovými schopnostmi a dovednostmi, ale ještě v mezích širší normy) má např.: - obtíže ve škole při edukaci a při učení se, - dosahuje podprůměrných i nedostatečných výsledků ve výuce, ač vyvíjí značné úsilí - -má nezřídka negativní vztah ke škole a k učení - nezná přesný význam běžných pojmů - je nechápavá, má sklon k mechanickému učení - neuvažuje logicky správně - novou látku chápe pomaleji a těžkopádněji než jiní, - zdá se být přetížená, duševně vyčerpaná - mívá sníženou sebedůvěru - perseveruje - má málo rozvinutou abstrakční schopnost a dovednost - obtížně aplikuje poučky v praxi - bývá intelektuálně pasivní. U závažných nedostatků v prospěchu a u výrazných neúspěchů ve škole je třeba nejprve zjistit, o jaký druh neúspěchu jde, zda se jedná o trvalou a celkovou absolutní školní neúspěšnost tj. výukovou nedostačivost vyplývající i nedostatečně rozvinutých intelektových schopností, tedy o jejich malou kapacitu nebo o relativní školní neúspěšnost ˇžáka vykazuje špatný prospěch z příčin mimointelektových/, které většinou lze odstranit. U relativní školní neúspěšnosti (jde o tzv. podvýkonový syndrom) jsou výkony žáka ve vyučování nižší než jeho rozumové (mentální) schopnosti a předpoklady. Může být způsobena např. krizovou situací, zvýšenou unavitelností, neurotickou reaktivitou, dočasně hluboce sníženou motivovaností. Relativní školní neúspěšnost může být podmíněna příčinami sociálně-psychologickými, biologicko-psychologickými a intrapsychickými. Přitom platí, že jediný osamocený handicap (např. horší rodinné podmínky) nemusí mít automaticky záporný účinek na školní úspěšnost žáka. Častou jde při školní neúspěšnosti o kombinaci více podmínek a příčin. Školní neúspěšnost je obrazem i důsledkem individuálních rozdílů mezi žáky, které zjišťujeme nejenom v osobnosti žáků (např. v jejich úrovni a struktuře nadání, charakteru, zájmu o učení, v emotivitě, harmonickém či disharmonickém vývoji osobnosti), ale i v rozdílných podmínkách rodinné výchovy. Špatný školní prospěch a neprospěch nejsou většinou mono kauzální, ale častěji polykauzální záležitostí. Špatný školní prospěch má individuální souhru příčin a podmínek, vlastní vývoj a dynamiku. vloženo uživatelem» mírná subnorma intelektu
mirror neurons (angl.) >>  zrcadlící či zrcadlové speciální nervové buňky v mozku, které nejen mohou realizovat určitý program (vzorec) chování a prožívání jedince , ale aktivují se a resonují i tehdy, když jen pozoruje a prožívá, jak jiný jedinec nebo i sociální skupina tento program realizuje. Zrcadlící neurony jsou patrně základem empatie, soucitu, intuice, imitace, identifikace, následování, komunikace, spolupráce a sociálních vazeb, též empatické neurony. vloženo uživatelem» mirror neurons (angl.)
mirror neuron >>  zrcadlový či zrcadlící neuron, viz též mirror neurons vloženo uživatelem» mirror neuron
mirror neurons (angl.) >>  zrcadlové neurony. Zkoumal je např. výzkumný tým parmské univerzity (Giacomo Rizzolatti, Luciano Fadiga, Leonard Fogassi a Vittorio Gallese, 2002. Rizzolatti, Fogassi a Gallese, 2007). Výzkumníci uvádí, že objevili, že určité neurony v mozku opic, které např. řídí jejich specializované pohyby, jsou v akci (,,svítí") i tehdy, kdy opice pozoruje jinou opici při tom, jak tyto specializované pohyby provádí. Neuronální aktivita v té části mozku, které přísluší řízení specializovaných pohybů, probíhá tedy i v době, kdy opice tyto pohyby sama nevykonává. Ty zrcadlové neurony, které mohou ve vlastním těle realizovat určitý program, aktivují se patrně i tehdy, kdy jedinec pozoruje nebo jiným způsobem prožívá, jak jiné individuum tento program realizuje.Jsou-li zrcadlové neurony aktivovány, mají vliv na naše prožívání (emotivitu, empatii) i chování (konativitu) a observační a sociální učení (imitaci, napodobování, identifikaci). vloženo uživatelem» mirror neurons (angl.)
mirror self (angl.) >>  zrcadlové já, též looking-glass self (angl.), tendence člověka posuzovat se a hodnotit se podle toho jak ho posuzuje a hodnotí (kladně či záporně) jeho okolí vloženo uživatelem» mirror self (angl.)
mirror Writing (angl.) >>  zrcadlové psaní vloženo uživatelem» mirror Writing (angl.)
mirroring >>  zrcadlení vloženo uživatelem» mirroring



hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz