ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání
Výsledky hledání výrazu m
cizí slovo | odpovídající význam | vlastnosti | detail | |
---|---|---|---|---|
mírná demence | >> | pokles paměti a kognitivních schopností, který ještě neznemožňuje soběstačný a nezávislý život, občas projevy úbytku emoční sebekontroly (např. emoční labilita, podrážděnost, apatie, obhroublost ve společenském vstupování) | » mírná demence | |
mírná kognitivní porucha | >> | lehká duševní porucha (obvykle ve vyšším věku) projevující se poznávací dysfunkcí (např. porucha vštípivosti a výbavnosti paměti nebo učení se nové látce, lehčí porucha pozornosti, mírně zpomalené myšlení a chápání), nedosahující však hloubky a intenzity ani mírné demence | » mírná kognitivní porucha | |
mírná subnorma intelektu | >> | pouze mírně opožděné rozumové schopnosti (do pásma lehkého podprůměru), ale ještě v pásmu širší normy, projevující se nedostatky ve školských znalostech, projevy didaktického deficitu, mechanickým učením, pomalou chápavostí, malou slovní zásobou, podprůměrným školním prospěchem a to vše přes značné osobní úsilí a snahu | » mírná subnorma intelektu | |
mírná subnorma intelektu | >> | Osoba s mírnou subnormou intelektu (s podprůměrnými rozumovými schopnostmi a dovednostmi, ale ještě v mezích širší normy) má např.: - obtíže ve škole při edukaci a při učení se, - dosahuje podprůměrných i nedostatečných výsledků ve výuce, ač vyvíjí značné úsilí - -má nezřídka negativní vztah ke škole a k učení - nezná přesný význam běžných pojmů - je nechápavá, má sklon k mechanickému učení - neuvažuje logicky správně - novou látku chápe pomaleji a těžkopádněji než jiní, - zdá se být přetížená, duševně vyčerpaná - mívá sníženou sebedůvěru - perseveruje - má málo rozvinutou abstrakční schopnost a dovednost - obtížně aplikuje poučky v praxi - bývá intelektuálně pasivní. U závažných nedostatků v prospěchu a u výrazných neúspěchů ve škole je třeba nejprve zjistit, o jaký druh neúspěchu jde, zda se jedná o trvalou a celkovou absolutní školní neúspěšnost tj. výukovou nedostačivost vyplývající i nedostatečně rozvinutých intelektových schopností, tedy o jejich malou kapacitu nebo o relativní školní neúspěšnost ˇžáka vykazuje špatný prospěch z příčin mimointelektových/, které většinou lze odstranit. U relativní školní neúspěšnosti (jde o tzv. podvýkonový syndrom) jsou výkony žáka ve vyučování nižší než jeho rozumové (mentální) schopnosti a předpoklady. Může být způsobena např. krizovou situací, zvýšenou unavitelností, neurotickou reaktivitou, dočasně hluboce sníženou motivovaností. Relativní školní neúspěšnost může být podmíněna příčinami sociálně-psychologickými, biologicko-psychologickými a intrapsychickými. Přitom platí, že jediný osamocený handicap (např. horší rodinné podmínky) nemusí mít automaticky záporný účinek na školní úspěšnost žáka. Častou jde při školní neúspěšnosti o kombinaci více podmínek a příčin. Školní neúspěšnost je obrazem i důsledkem individuálních rozdílů mezi žáky, které zjišťujeme nejenom v osobnosti žáků (např. v jejich úrovni a struktuře nadání, charakteru, zájmu o učení, v emotivitě, harmonickém či disharmonickém vývoji osobnosti), ale i v rozdílných podmínkách rodinné výchovy. Špatný školní prospěch a neprospěch nejsou většinou mono kauzální, ale častěji polykauzální záležitostí. Špatný školní prospěch má individuální souhru příčin a podmínek, vlastní vývoj a dynamiku. | » mírná subnorma intelektu | |
mirror neurons (angl.) | >> | zrcadlící či zrcadlové speciální nervové buňky v mozku, které nejen mohou realizovat určitý program (vzorec) chování a prožívání jedince , ale aktivují se a resonují i tehdy, když jen pozoruje a prožívá, jak jiný jedinec nebo i sociální skupina tento program realizuje. Zrcadlící neurony jsou patrně základem empatie, soucitu, intuice, imitace, identifikace, následování, komunikace, spolupráce a sociálních vazeb, též empatické neurony. | » mirror neurons (angl.) | |
mirror neuron | >> | zrcadlový či zrcadlící neuron, viz též mirror neurons | » mirror neuron | |
mirror neurons (angl.) | >> | zrcadlové neurony. Zkoumal je např. výzkumný tým parmské univerzity (Giacomo Rizzolatti, Luciano Fadiga, Leonard Fogassi a Vittorio Gallese, 2002. Rizzolatti, Fogassi a Gallese, 2007). Výzkumníci uvádí, že objevili, že určité neurony v mozku opic, které např. řídí jejich specializované pohyby, jsou v akci (,,svítí") i tehdy, kdy opice pozoruje jinou opici při tom, jak tyto specializované pohyby provádí. Neuronální aktivita v té části mozku, které přísluší řízení specializovaných pohybů, probíhá tedy i v době, kdy opice tyto pohyby sama nevykonává. Ty zrcadlové neurony, které mohou ve vlastním těle realizovat určitý program, aktivují se patrně i tehdy, kdy jedinec pozoruje nebo jiným způsobem prožívá, jak jiné individuum tento program realizuje.Jsou-li zrcadlové neurony aktivovány, mají vliv na naše prožívání (emotivitu, empatii) i chování (konativitu) a observační a sociální učení (imitaci, napodobování, identifikaci). | » mirror neurons (angl.) | |
mirror self (angl.) | >> | zrcadlové já, též looking-glass self (angl.), tendence člověka posuzovat se a hodnotit se podle toho jak ho posuzuje a hodnotí (kladně či záporně) jeho okolí | » mirror self (angl.) | |
mirror Writing (angl.) | >> | zrcadlové psaní | » mirror Writing (angl.) | |
mirroring | >> | zrcadlení | » mirroring |
Stránky: <<předešlá-- --následující>>
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325