Pojem Biologicko psychologické faktory školní neúspěšnosti

Slovo:

Biologicko psychologické faktory školní neúspěšnosti


Upozornění:
vložil uživatel prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc.***** a ověřil editor

Význam:

Vliv biologicko-psychologických faktorů na prospěch rozumově normálního žáka a jeho případnou školní neúspěšnost je velmi důležitý.
Kapacita poznávacích procesů žáka se může jevit jako zdánlivě malá nebo dokonce defektní např. v důsledku:
přetrvávající neuropsychické nezralosti pro školu,
vývojové fáze se zvýšenými nároky na metabolismus (např. růstová akcelerace s jejími důsledky),
pohybového neklidu (ten může být způsoben jak organicky, tak deprivací, tedy psychogenně),
percepčně motorických poruch (např. zrcadlové psaní čísel a písmen),
smyslových vad (např. vada zraku, sluchu atp.),
řečových vad,
parciálních nedostatků poznávacích procesů (např. dyslexie, dysortografie, legastenie),
nevyhraněné laterality (např. přecvičovaného leváctví),
předchorobí dítěte,
chorob způsobených neurotropními viry (např. po zánětu příušních žláz dochází k často dlouhodobým poruchám pozornosti),
endokrinopatie (kupř. zvýšená činnost štítné žlázy),
záchvatovité onemocnění (epilepsie),
postinfekčních pseudoneurastenických stavů (kupř. po infekční žloutence bývá zvýšená únavnost, poruchy paměti),
rekonvalescence, stavů zvýšené únavnosti a kolísavé výkonnosti,
neuropsychické či afektivní lability a neurotických tendencí (kupř.snížení koncentrace pozornosti).
Je třeba připomenout také úrazy hlavy, akutní chorobné procesy, přechodné i chronické choroby a trvalé defekty. Špatný tělesný nebo zdravotní stav (či špatná výživa) často vedou ke snížení úspěšnosti dítěte ve škole.
Nepříznivě působí (prohlubuje didaktický deficit) dlouhodobá absence ve škole. Přesto však nelze zkracovat období rekonvalescence, aby žák nebyl předčasně zatěžován a přetěžován nároky školy. Poměrně častým handicapem (zejména u chlapců) bývá vystupňovanost pubertálních povahových změn (značná emoční labilita, zvýšená vnitřní tenze a únavnost, převaha mimoškolních zájmů, denní snění, labilita sebehodnocení atp.).
Ve všech zmíněných případech je nutno zajistit příslušnou individuální péči ve škole i v rodině, apelovat na rodiče, aby vyžadovali od svých dětí pouze takové výkony, na které dítě svými schopnostmi stačí, jinak může u dětí docházet k frustraci a někdy i neurotizaci a následné poruše sebehodnocení.
Školní úspěšnost bývá často znesnadňována neuspokojením základních psychických potřeb dítěte, jako je např. potřeba lásky, bezpečí a akceptace v rodině a v dalších sociálních skupinách. Děti psychicky deprivované pracují často pod úrovní svých schopností, ztrácejí zájem o učení, mívají poruchy chování a zaměřují se na získání náhradního uspokojování svých potřeb.





Knihy

Efektivní výroba -- autor: Kucharčíková Alžběta, kolektiv
Vliv vybraných faktorů na přesnost jednoduchého pohybu -- autor: Veverka František
Jak drahé je zdarma -- autor: Ariely Dan
Kardiovaskulární onemocnění v České republice v letech 1965 - 2014 a faktory, které je ovlivňovaly -- autor: Bruthans Jan
Léčivé faktory pro sociální organismus -- autor: Steiner Rudolf

Komentáře ke slovu Biologicko psychologické faktory školní neúspěšnosti


 
» přidat nový komentář

Zatím žádné komentáře.



Navigace

předchozí slovo: » biologické zrcadlo
následující slovo: » biologický esencialismus
slovo se nachází na stránce: přidáno-návštěvníky:338
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2019  --  ABZ.cz