Pojem incentivy a jejich aplikace

Slovo:

incentivy a jejich aplikace


Upozornění:
vložil uživatel prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc.***** a ověřil editor

Význam:

Chceme-li určit správný individuální přístup, správný typ výchovných incentiv (pobídek), stimulace, motivace a aktivizace žáka, musíme si vždy nejprve uvědomit, s jakým typem osobnosti máme co činit. Jiné typy výchovné stimulace budeme užívat např. u dětí s příliš vysokým sebevědomím , jiné u dětí s pocity nedostačivosti zakomplexovanou osobností, jiné u dětí se sníženými či disharmonickými mentálními schopnostmi, u dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí, u dětí neurotických, se závadou či poruchou chování nebo prožívání.
U různých typů problémových dětí je nutno utvářet adekvátní postoje a vlastnosti jejich osobnosti diferencovaně podle typu jejich osobnosti.
Stupeň poruchy chování osobnosti je třeba hodnotit nejen podle síly symptomů (příznaků), nýbrž také podle odporu proti změně chybných přizpůsobovacích technik.
Záporné hodnocení starším žákům a žákyním (studentkám a studentům) zdůvodňujeme, podobně jako i svoje požadavky zdůvodňujeme tím víc, čím je žák (student) starší a inteligentnější. Vždy je nutno řešit příčiny-rozlišovat, kde má dítě skutečně podíl viny, jinak je trest neúčinný nebo má účinek zcela opačný (např. u dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí, jsou-li trestány za motorický neklid). Některé zcela nečekaně objevené přestupky mohou být signálem i nastupujícího psychosomatického onemocnění-v takových případech je trest problematický. Tresty řadíme k tzv. negativním incentivám. I když se jim nelze vyhnout úplně, je třeba počítat s tím, že incentivy pozitivní (kladné pobídky) jsou mnohem efektivnější, zvláště tehdy, připravíme-li pro ně dítěti situace už předem.
Při pochvale dětí a mládeže rozeznáváme dva druhy ocenění. První, vhodnější, je zaměřen pouze na činnost samu. Zdůrazňuje, jak byla potřebná, obtížná a že byla dobře provedena: "To se ti povedlo, byl to obtížný úkol, ale podařilo se ti ho dobře splnit." Děti si už snadno z takového věcného hodnocení pro sebe závěr vyvodí. Druhý, někdy méně vhodný způsob ocenění nechává stranou činnost a zaměřuje se jen na ocenění osoby, charakteru, vlastnosti: "Jsi výborný hoch, bez tebe bychom asi tu soutěž nevyhráli".
Někteří žáci (studenti) si mohou občas provést hodnocení sami. Vyžaduje to ovšem naši kontrolu. Tento způsob učí sebekritice, a tím nepřímo také sebeovládání. Hodnocením jako prostředkem humanizace se zabývá např. slovenská profesorka pedagogiky Beata Kosová z Univerzity Mateja Bela v Banské Bystrici.
Každé dítě má mít podíl na životě skupiny. Je třeba vést děti k takové úrovni vztahů, aby se vychovávaly také samy mezi sebou.





Knihy

Aplikace národních procesních předpisů v kontextu práva Evropské unie -- autor: Stehlík Václav
Prognostické metody a jejich aplikace -- autor: Štědroň Bohumír, Potůček Martin, Knápek Jaroslav, Mazouch Petr
Síťové aplikace a jejich architektura -- autor: Matoušek Petr
Matematika a její aplikace pro 4. ročník – 3. díl -- autor: Molnár Josef
Matematika a její aplikace pro 5. ročník 2. díl - 5. ročník -- autor: Mikulenková Hana

Komentáře ke slovu incentivy a jejich aplikace


 
» přidat nový komentář

Zatím žádné komentáře.



Navigace

předchozí slovo: » incentivy
následující slovo: » incertus (lat.)
slovo se nachází na stránce: přidáno-návštěvníky:1306
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2020  --  ABZ.cz