Pojem minela

Slovo:

minela


Upozornění:
vložil uživatel muhlar a ověřil editor

Význam:

nepovedená akce

Komentáře ke slovu minela


 
» přidat nový komentář

  neregistrovaný 02.03.2021 11:58
» reagovat
Já teda slovo minela znám už od prvních slůvek. V naší rodině se používalo často a asi to je tím, že máme v oblibě karetní hry.Slovo minela se musí používat minimálně od 50 let, ale spíše déle. Minela jako chyba.Dnes se slovo pouze začalo častěji používá.
 
minela neregistrovaný 01.12.2016 12:41
» reagovat
Minela také znamená chyba/hovorově/
 
Domnívám se, ... neregistrovaný 15.04.2016 18:07
» reagovat
že TO vzniklo ve střeleckých disciplinách, jako term. tech. pro "ránu, která minula cíl":
TREFA, vs. MINELA
 
  neregistrovaný 08.09.2014 14:23
» reagovat
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7387

Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR:

Zbývá tedy vysvětlit, proč se nově vzniklé slovo v okruhu sportovních reportérů tak rychle vžilo a proč je sportovní příznivci prakticky bez výhrad přijali. Poradna Ústavu pro jazyk český dokonce ani nezaznamenala, jako tomu bývá v případech rychle se rozšiřujících nových slov obvyklé, žádné písemné nebo telefonické dotazy na jeho původ a význam.

Naše vysvětlení se opírá o to, že slovo minela se zdá být slovotvorně průzračné, i když domnělá průzračnost je založena na chybném předpokladu spojení slovního základu min- (od slovesa minout) s pseudopříponou -ela. Jazykovědná terminologie v podobných případech mluví o mylné dekompozici slova. Za východisko tvoření považuji analogii se slovem střela. I to je totiž možné mylnou dekompozicí podobně rozložit na pseudozáklad stř- a na pseudopříponu -ela. Cizost „přípony“ poněkud připomínající italštinu nebo jiný románský jazyk se zdá natolik očividná, že slovo minela považují jako celek za cizí i ti lidé, kteří jeho význam znají nebo alespoň dobře odhadují. I tak je podvědomě chápou jako složené a asociativně sbližují s výrazy jako varicela, lenticela, citadela, mirabela, lamela, karamela, formela, pastorela, kuratela, karavela apod.

Výraz minela tedy považujeme za nenápadnou a vzhledem k jiným domácím i cizím slovům docela věrohodně vyhlížející jazykovou formu, která je výsledkem velice nepravidelných slovotvorných postupů. Tematický okruh míčových sportů, v němž toto slovo žije překvapivě aktivním životem, není nijak široký, takže v české slovní zásobě jde spíše o záležitost [159]okrajovou. Není ovšem vyloučeno, že jazyková obraznost povede k rozšíření minel i do jiných oblastí lidské činnosti. Zřetelný význam záporného hodnocení, který je v tomto slově obsažen, by pro obrazné užití byl vhodným předpokladem. Stylisticky totiž vyznívá podle posouzení běžného uživatele jazyka přece jen neutrálněji než jeho expresivní synonymum kiks nebo příznakově intelektuální lapsus.

Naše řeč, ročník 80 (1997), číslo 3


 
  neregistrovaný 08.03.2014 19:57
» reagovat
Já mám k těmto slovům naprostý odpor a chybí mi tolerance. A ještě nemůžu slyšet jak jezdce při MOTO GP nazývá ten "úžasný" reportér piloti. Takový pilot Rossi - teda to fakt zní hrozně.
 
  neregistrovaný 05.11.2013 13:27
» reagovat
Mám podezdření, že je to též mariášová devítka slangově. Je to pravda?
 
minela pro všechno? neregistrovaný 13.06.2012 00:42
» reagovat
všiml jsem si, že v poslední době se dost používá u chyb jezdců F1 Dan
 
tak jak teda neregistrovaný 23.02.2011 11:11
» reagovat
Takže se jedná každopádně o slovo českého původu, ať už by šlo o vymyšlení sportovním komentátorem, nebo odvození od slova minout? Resp. oboje zárověň?
 
Fotbalová minela neregistrovaný 13.06.2010 16:55
» reagovat
Kdysi se opravdu používalo slovo minela pouze v případech, kdy sportovec (nebo i obecně někdo jiný) netrefil cíl (například minul balón). Dnes jsme svědky toho, že za minelu je označována i jakákoliv jiná chyba. Slovo minela budeme asi tedy slýchat stále více, protože se komentátorům ČT zalíbilo, přestože ho používají i k označení akcí, kdy o minelu (tedy netrefení míče) evidentně nejde. Viz minela brankáře Greena...
 
Minela neregistrovaný 13.10.2009 07:51
» reagovat
Slovo minela se objevilo mj. v článku "Rosický zamotal sponzorovi hlavu" v Lidových novinách dne 13. října 2009. A přesně v té souvislosti, v jaké je zdec uvedeno: nepovedená akce, překvapivá chyba.
 
a ještě bych rád dodal, že neregistrovaný 27.10.2008 11:53
» reagovat
Minela je srbské ženské jméno. Každopádně jsem si nprosto jistý, že do českého jazyka ho zavedl před zhruba 10 lety právě Míra Bosák. Ostatně jeho jazykové kouzlení připomínající nejúžasnější akrobatické kousky v sovětském cirkuse, je všem sportovním fanouškům známé již delší dobu..Jakub..máte-li někdo jiný názor, napište mi ho na "donlobogo@centrum.cz", protože mě osobně by OPRAVDU zajímalo, odkud Míra to slovo vyštrachal. Díky a hezký den.
 
je to jednoduché neregistrovaný 27.10.2008 11:38
» reagovat
Toto slovo jsem nenašel ani v Akademickém slovníku cizích slov. České také není a tak se řadí k tzv. "bosákovinám", čili slovům, jimiž s takovou oblibou dává zbožňovaný fotbalový komentátor Míra Bosák najevo svou intelektualní bystrost. Myslím, že je to jeden ze znaků honibrčství (od slova honibrk), kdy autor chce ukázat, jak je chytrý a veřejně si pohonit..své ego samozřejmě. Toť mé, naprosto akademické, vysvětlení původu tohoto slova...
 
> minela neregistrovaný 04.08.2013 20:41
» reagovat
  naprosto souhlasím
   
Fuj neregistrovaný 20.08.2007 13:31
» reagovat
To je tedy nepěkné slovo.
 
Poďekování neregistrovaný 25.01.2007 17:34
» reagovat
Díky moc! Hneď mi bude lepšie zaspávať, mohlo ma to napadnúť aj samého ale čakal som skôr niečo z histórie. Minout-minela
 
Minela Denis L. Rath 19.01.2007 11:07
» reagovat
nepovedená akce, překvapivá chyba, obvykle s fatálními následky. Používáno ve sportovním zpravodajství, ale i přeneseně. Příklad: hokejová minela, právní minela. Vzniklo od slova "minout" (cíl, prázdnou branku, atd.)
 
> zdroj neregistrovaný 22.10.2007 20:44
» reagovat
  můžete mi upřesnit zdroj, ze kterého jste při definici čerpal? Děkuji, g.
   
> jste si jistý? neregistrovaný 27.10.2008 11:41
» reagovat
  Milý příteli, máte pravdu...v tomto spojení se slovo minela skutečně používá...jste si skutečně jistý, že vzniklo od slova minout? A že se tedy nejdená o "bosákovinu"? díky předem Jakub
   
> Haha neregistrovaný 27.04.2010 12:53
» reagovat
  Právní minela? No to určitě. Tenhle nesmysl se do právní hantýrky ještě opravdu nedostal.
   
> Haha neregistrovaný 27.04.2010 12:54
» reagovat
  Právní minela? No to určitě. Tenhle nesmysl se do právní hantýrky ještě opravdu nedostal.
   
was ist das neregistrovaný 07.11.2006 17:20
» reagovat
Z čoho (historicky) to slovo pochádza? Help me!
 


Knihy
  Hvězdy osudu Hvězdy osudu
autor: Nora Roberts
Inteligentní investorInteligentní investor
autor: Graham Benjamin
Dnes trochu umřemeDnes trochu umřeme
autor: Askwith Richard
KyticeKytice
autor: Erben Karel Jaromír

Navigace

předchozí slovo: » minej
následující slovo: » minér
slovo se nachází na stránce: přidáno-návštěvníky:2191
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2022  --  ABZ.cz