Pojem mírná subnorma intelektu

Slovo:

mírná subnorma intelektu


Upozornění:
vložil uživatel prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc.***** a ověřil editor

Význam:

Osoba s mírnou subnormou intelektu (s podprůměrnými rozumovými schopnostmi a dovednostmi, ale ještě v mezích širší normy) má např.:
- obtíže ve škole při edukaci a při učení se,
- dosahuje podprůměrných i nedostatečných výsledků ve výuce, ač vyvíjí značné úsilí
- -má nezřídka negativní vztah ke škole a k učení
- nezná přesný význam běžných pojmů
- je nechápavá, má sklon k mechanickému učení
- neuvažuje logicky správně
- novou látku chápe pomaleji a těžkopádněji než jiní,
- zdá se být přetížená, duševně vyčerpaná
- mívá sníženou sebedůvěru
- perseveruje
- má málo rozvinutou abstrakční schopnost a dovednost
- obtížně aplikuje poučky v praxi
- bývá intelektuálně pasivní.
U závažných nedostatků v prospěchu a u výrazných neúspěchů ve škole je třeba nejprve zjistit, o jaký druh neúspěchu jde, zda se jedná o trvalou a celkovou absolutní školní neúspěšnost tj. výukovou nedostačivost vyplývající i nedostatečně rozvinutých intelektových schopností, tedy o jejich malou kapacitu nebo o relativní školní neúspěšnost ˇžáka vykazuje špatný prospěch z příčin mimointelektových/, které většinou lze odstranit. U relativní školní neúspěšnosti (jde o tzv. podvýkonový syndrom) jsou výkony žáka ve vyučování nižší než jeho rozumové (mentální) schopnosti a předpoklady. Může být způsobena např. krizovou situací, zvýšenou unavitelností, neurotickou reaktivitou, dočasně hluboce sníženou motivovaností. Relativní školní neúspěšnost může být podmíněna příčinami sociálně-psychologickými, biologicko-psychologickými a intrapsychickými. Přitom platí, že jediný osamocený handicap (např. horší rodinné podmínky) nemusí mít automaticky záporný účinek na školní úspěšnost žáka. Častou jde při školní neúspěšnosti o kombinaci více podmínek a příčin.
Školní neúspěšnost je obrazem i důsledkem individuálních rozdílů mezi žáky, které zjišťujeme nejenom v osobnosti žáků (např. v jejich úrovni a struktuře nadání, charakteru, zájmu o učení, v emotivitě, harmonickém či disharmonickém vývoji osobnosti), ale i v rozdílných podmínkách rodinné výchovy. Špatný školní prospěch a neprospěch nejsou většinou mono kauzální, ale častěji polykauzální záležitostí. Špatný školní prospěch má individuální souhru příčin a podmínek, vlastní vývoj a dynamiku.

Komentáře ke slovu mírná subnorma intelektu


 
» přidat nový komentář

Zatím žádné komentáře.



Navigace

předchozí slovo: » Maiora opera sunt animi quam corporis mala (lat.)
následující slovo: » maizena
slovo se nachází na stránce: přidáno-návštěvníky:2364
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz