Pojem patetický

Slovo:

patetický, pathetický


Význam:

vášnivý, vzrušivý, nadšený, citově nadnesený, vyjadřující patos



Generovaný, orientační výčet dalších tvarů tohoto slova



Některá související slova

katilinárka, komplex superiority, fabulant



Knihy

Vedľajšie účinky chovu drobných hlodavcov -- autor: Rozenbergová Vanda
Terezínská epopej -- autor: Hartmann Karel
Vedľajšie účinky chovu drobných hlodavcov -- autor: Rozenbergová Vanda
Voyage a Travers Le Monde En Images -- autor: Kováč Dušan, Králiková Eva, Pauer Marián
Zbabělci -- autor: Škvorecký Josef

Komentáře ke slovu patetický, pathetický


 
» přidat nový komentář

  neregistrovaný 10.11.2016 10:39
» reagovat
To je nádhera! Tolik možností, tolik pathosu, tolik vášně! Vážně díky. Už se v tom skoro začínám orientovat. Blomkvist was not pathetic, just tired and wanted his caffee.
 
> Chybné neregistrovaný 28.07.2017 09:13
» reagovat
  Pozor, Vámi uvedná věta v anglickém jazyce nemá stejný význam jako v češtině. Slovo pathetic vyznačuje ubohost, člověka politováníhodného, žalostného. V češtině jde o nadšení, vášeň, zapálení.
   
Patos neregistrovaný 10.01.2016 10:44
» reagovat
Já myslel že patetické je, když se dané věci nebo události přiklání větší význam, než doopravdy má, když se to přehání a padají superlativy, které si situace nezaslouží, zjednodušeně řečeno slovy klasika - dělá se mnoho povyku pro nic.
 
Anglictina vs cestina neregistrovaný 21.06.2012 01:31
» reagovat
Vzhledem k tomu, ze anglicky i cesky vyraz vznikl z reckeho pathos, nejak nevidim duvod, proc bych je nemohl zamenovat, vyznam zustava stejny. A pravdu maji oba tabory, pathos muze v zavislosti na kontextu znamenat jak prehnane expresivni, utocici na emoce, tak i vzbuzujici litost.
 
> Souhlasim, neregistrovaný 08.07.2012 04:17
» reagovat
  jen bych doplnil, ze v anglictine celkem bezny vyznam "ubohy, vzbuzujici litost" je casto soucasti hovorove reci jakozto vyjadreni opovrzeni a rekl bych, ze se jedna o dusledek nespravneho pouzivani a postupne zmeny vyznamu (a to jeste pomerne male ve srovnani s jinymi modnimi obraty jako "cool" nebo "epic"). V cestine muze byt prikladem slovo "vzruseni" - to nejen ze nemusi nutne souviset se sexem, ale vubec nemusi jit o nejakou formu "nadseni", stejne tak se muze jednat o nervozitu ci podrazdenost, lec drtiva vetsina z nas si pod tim predstavi jen to jedno.

Podle Aristotela je pathos jednou z presvedcovacich metod, jenz tvori: ethos, pathos a logos. Velmi hrube receno je prvni nazvem pro snahu vzbudit dojem fundovanosti a/nebo autority; pathos je hrou na city; zatimco logos stoji na rozumnych argumentech (nebo necem co pusobi rozumne). Logika (stejne jako pripona -logie) je slovo odvozene prave z reckeho logos. Vsechny tri pojmy maji dost siroky vyznam i v samotne rectine, takze neni divu, ze pri prejimani do jinych jazyku se jeste dale posunul (krome toho ze i jazyk a jeho pouziti take prochazeji vyvojem). Kdo by se v tom chtel vrtat a umi anglicky, necht navstivi anglickou wikipedii ( viz. http://en.wikipedia.org/wiki/Modes_of_persuasion ).

Ovsem kdyz uz jsem v tom, uvedu typicky "moderni" priklad pouziti ze znameho americkeho serialu:

Burns: "Ja ten ropny vrt ale musim ziskat, mam na energii monopol: vlastnim jadernou elektrarnu, uhelne doly a hotel na B. Ave..."
Skinner reaguje: "Ten hotel je dira, nebudte pateticky!" - cimz projevuje nelibost jak se "sirokym" vyctem moznosti (z nichz posledni je uplne mimo), tak s pouzitou argumentacni technikou. Ta totiz nestavi na rozumnem usudku (logos), ani na zdani, ze vhodnejsi osobu najit uz nelze (ethos), ale apeluje na city (ve stylu "uz mam sbirku skoro kompletni, chybi mi jen tenhle dilek, fnuk"). Samozrejme krome toho je prvni z recniku vsechno jen ne uboha, litost vzbuzujici osoba; naopak, je to peknej grazl.

A abych v tom udelal opravdu bordel, doporucil bych jako mnohem vhodnejsi insultaci vyraz "tristni" - tedy neco co je sklicujici, zalostne, ba dokonce az zoufale trapne.

Pokud ctenar mini, ze tento vyklad je prilis subjektivni ci vylozene pofiderni, ma pravdu.
   
Nechápu neregistrovaný 28.04.2012 22:55
» reagovat
Je to mnoho významů, můj kamarád mi řekl, že jsem PATETICKÁ LHÁŘKA a řekl mi že to znamená to že lžu sama sobě....
 
> Ha Ha neregistrovaný 24.08.2012 11:45
» reagovat
  No to neznamená, spíš Vás urazil a ještě mu to prošlo :-)
   
>> Hahaha neregistrovaný 29.08.2012 07:05
» reagovat
   A kdo ví, zda původně nemyslel "patologický" ;-)
    
> PAteticky neregistrovaný 10.04.2013 21:43
» reagovat
  V anglictine se to spis uziva jako ubohy, takze jsi uboha lharka... rekl bych,ale nevi
   
Rozuzlení neregistrovaný 15.06.2011 23:24
» reagovat
Ohledně tohoto slova jsem s učiteli ve škole vedl spoustu diskuzí. V angličtině znamená pathetic - ubohý, vzbuzující soucit. Ale POZOR! Toto slovo nejde do češtiny přeložit jako patetický, což jsem viděl i v mnoha akreditovaných slovnících. V češtině slovo patetický = vzrušený, vášnivý. Je to přídavné jméno od slova patos - vzrušení, vášeň. Více si o tom můžete přečíst např. na wikipedii a jinde...
 
>   neregistrovaný 26.07.2016 10:36
» reagovat
  Pouziti ve významu "ubohý" je v angličtině poprvé zaznamenáno roku 1737, do té doby platil jen původní význam.
   
pateticky neregistrovaný 21.03.2011 15:16
» reagovat
podla mna slovo pateticky znamena trapny ubohy
 
patos neregistrovaný 26.01.2011 12:11
» reagovat
Patetický - pozitivní i negativní vnímání smyslu slova: http://cs.wikipedia.org/wiki/Patos
 
patetický neregistrovaný 25.08.2010 14:04
» reagovat
My se jaktěživ učili, že to znamená nádnesený, přehnaně citově zabarvený...
 
> souhlas... neregistrovaný 08.02.2011 16:33
» reagovat
  nás to učili taky tak...
   
>> a neregistrovaný 08.07.2012 03:29
» reagovat
   ucili vas to spravne ;]
    
Můj názor neregistrovaný 16.01.2010 20:26
» reagovat
Já slovo patetický používám třeba ve slovním spojení - patetický příběh.. tzn. že je příběh neoriginální a obsahuje spoustu klišé ... mm tenhle význam který je tu napsaný se mi příliš nezdá.
 
čeština vs. angličtina neregistrovaný 11.04.2009 13:26
» reagovat
v angličtině "pathetic" znamená ubohý, žalostný atp., jenže v češtině to odpovídá současné definici. Prosím nezaměňovat angličtinu s češtinou.
 
patetický? neregistrovaný 16.02.2009 14:40
» reagovat
Učitelka mi řekla,že můj přednes o smrti byl příliš patetický, ale otázkou je jestli by se to mělo říkat jinak než pateticky...:-))
 
Od milovave soustmea -----mua neregistrovaný 30.11.2008 20:55
» reagovat
jestli to znamená tohle----tak jsem patetická...no musim říct---super zjištění....-lidi práskněte taky na sebe něco :)
 
Pateticke neregistrovaný 08.11.2008 21:34
» reagovat
Podla mna pateticky znamena EA : NHL 09
 
> Souhlas neregistrovaný 06.05.2010 18:47
» reagovat
  Skvělé přirovnání! Dost mě to pobavilo! :-D A jinak naprosto souhlasím...NHL 09 je vážně patetické! :-D
   
> :D neregistrovaný 22.07.2010 09:47
» reagovat
  Naprostej souhlas:D:D
   
Patetický David Matějček 23.01.2008 20:49
» reagovat
Dle mého soudu s přehnaným přednesem, příliš vzletný, vzrušený (např. projev). P.S.: použil jsem uvozovky, text od nich dál byl ztracen!
 
Podle mého David Matějček 23.01.2008 20:48
» reagovat
Dle mého soudu \
 
Patetický neregistrovaný 25.03.2007 11:28
» reagovat
v mém slovníku je:dojemný,smutný,žalostný...
 
patetický neregistrovaný 18.12.2006 22:02
» reagovat
patetický znamená - citově vypjatý.
 
> souhlas neregistrovaný 07.01.2016 22:39
» reagovat
  přehnaně, dramaticky, nepřiměřeně situaci na city hrající , citů druhých se dotýkající, zdůrazňující okázale a přehnaně význam situace s cílem vyvolat city ostatních (často herci např. s dramatickým přednesem čtou na pohřbu rozlučkovou řeč s kolegou, významněji, než jaký vztah k němu měli, nebo jeho skutečný význam byl )...opak přirozeného, skromného, civilního přednesu či vyjádření postoje...
   
>> ano neregistrovaný 20.04.2017 08:15
» reagovat
   Presne tak.
    
Patetický neregistrovaný 27.11.2006 18:23
» reagovat
učitel na češtinu říkal, že to znamená přecitlivělí
 
> dobrá blbost neregistrovaný 07.01.2007 19:04
» reagovat
  dost dobrá blbost
   
> učitel neregistrovaný 07.01.2007 19:43
» reagovat
  ještě, že to jenom říkal.. :-)
   
>   neregistrovaný 06.11.2017 14:25
» reagovat
  To je pravé vyjádřenī slova patetický. Mám tohle slovo v každé lēkařské zprávě,přijímací i propouštěcí
   
význam neregistrovaný 06.09.2006 16:40
» reagovat
=ubohý n. vzbuzující soucit
 
patetický kriplozoik** 05.09.2006 09:17
» reagovat
podle mě patetický znamená "chorobný" ve smyslu "vyšinutý"
 
> mm neregistrovaný 02.08.2013 18:34
» reagovat
  to je patologický
   



Navigace

předchozí slovo: » patetický styl řeči
následující slovo: » patetizovat, patetisovat
slovo se nachází na stránce: P:32
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2017  --  ABZ.cz