Pojem šovinizmus

Slovo:

šovinizmus, šovinismus


Upozornění:
vložil uživatel yvosch*** a ověřil editor

Význam:

• vyhrocený nacionalizmus založený na slepé víře v nadřazenost vlastního národa a hlásající nenávist k jiným národům, fanatické vlastenectví (nazv. podle postavy napoleonského granátníka Chauvina z franc. satirické komedie)

• předpojaté přesvědčení o nadřazenosti vlastního pohlaví, rasy, národa či jiné skupiny

Komentáře ke slovu šovinizmus, šovinismus


 
» přidat nový komentář

  neregistrovaný 03.08.2016 15:20
» reagovat
je opak emancipace?
 
>   neregistrovaný 05.10.2022 11:47
» reagovat
  Opak je spíš internacionalizmus.
   
názor neregistrovaný 21.04.2015 09:13
» reagovat
Šovinismus chápu v širším kontextu jako podněcování nenávisti a násilí jedné skupiny obyvatel vůči jiné, např. mladých proti starým, silných proti potřebným, muslimů proti křesťanům, bílých proti Romům, Romů proti Gadžům a nacionalismus vůbec. V minulosti byl šovinismus zneužit a využit fašistickou Itálií a Německem. V dnešní době jsou napadání a ubíjení bezdomovci, na internetu se můžeme setkat se štvaním proti nezaměstnaným. Proto je dobré vědět, o čem se mluví a kam to spěje.
 
>   neregistrovaný 03.07.2016 20:52
» reagovat
  "Romů proti Gadžům", tak GADŽO si akorát ty, blbe jeden! Kdy si už lidi uvědomí, že Gadžo je hanlivé, stejně, jako kdybych Cigánovi říkal DEGEŠ! A ne, nejsem rasista, jen nazývám věci/lidi pravými jmény a žádní ROMové tady nikdy nebyli, byli to odjakživa Cigáni/Cikáni a těmi budou navždy. Navíc nezapomeňte, že když vám říká Cigán Bílí, je rasista, my jim taky Černí/Hnědí neříkáme. Vyslovovat slovo bílý je rasistické a měli by za ně Cikány zavírat, stejně, jako když my říkáme Černí/Hnědí :-) Jo, je to tak, ty šovinisto :-D
   
>>   neregistrovaný 24.11.2018 23:05
» reagovat
   Souhlasím s tebou!
    
>> zmrdeček neregistrovaný 18.11.2021 07:22
» reagovat
   ne nejsi rasista ani šovinista, ale hned nazveš jiného blbem, jsi jen malý zmrdeček, který potřebuje vychovat holí přes palci.
    
rada neregistrovaný 26.01.2015 02:17
» reagovat
když při pohlavním styku mužleží na ženě a žena je pod ním kdo je šévinista a v opačném případě je to totéž?
 
no fuj neregistrovaný 15.03.2014 18:22
» reagovat
šovinistické prase je asi urážka, že?
 
>   neregistrovaný 02.01.2015 12:43
» reagovat
  šovinistické prase je lubánku pro tebe pochvala:))haha
   
účinné přemýšlení neregistrovaný 10.12.2013 18:57
» reagovat
Nemyslíte si, že by bylo lepší, než věnovati se toliko přemýšlení nad prkotinami,kdybychom dumali nad řešením vědeckých problémů?
 
stejně je to jedno neregistrovaný 10.12.2013 18:52
» reagovat
Myslíte si, že po smrti nám naše pohlaví k něčemu bude? Tak proč se vůbec hádáme. Však toť by šlo praviti i o celém životu.
 
Sovinsiti su Zidia neregistrovaný 17.09.2013 11:47
» reagovat
a hned ze nimi ich ceske krizence text...
 
no toto neregistrovaný 10.03.2012 12:54
» reagovat
Já bych všechny tyhle internety zakázal !!!
 
> Leda tak hovno neregistrovaný 21.05.2012 12:56
» reagovat
  Zase jeden čo chce zakazovať. Nebudeš ty náhodou český šovinista?
   
BeAtkA neregistrovaný 02.03.2010 14:56
» reagovat
ja si myslim, ted jsem o tom precetla docela dost clanku a podle me to je jak se muz vyvysuje nad zenou...dba jen o sebe, i kdyz ma napr. doubrou kamaradku jako zenu tak i presto ze je to kamaradka tak se neohlizi na jeji zajmi oac takovyho chlapa zajima jen on sam...souhlasil by semnou nekdo ..?
 
> Jistě! neregistrovaný 25.04.2011 22:32
» reagovat
  Ano!
   
> Šovinista neregistrovaný 03.07.2011 12:10
» reagovat
  Ano naprosto souhlasim
   
> pro BeAtkA Troll48 28.03.2012 09:06
» reagovat
  a není tato kritika mužského sobectví jen projevem ženského sobectví, které si představuje, že muž by se měl řídit přáními ženy. Jsme individua a mezi námi by měla panovat tolerance k odlišnostem, či ne?
   
> Nesouhlas neregistrovaný 02.07.2014 02:19
» reagovat
  Jak už bylo řečeno je to pouze nepovedená metafora.
Jinak k tvému názoru. Ohlížení na sebe samého není šovinismus. Šovinismus je to tehdy, když prohlásí, že je žena méněcenná, horší než muž. Ovšem Je třeba si dávat pozor na rozdíl mezi šovinismem a konstatováním faktu. Například nechápu ohánění žen větou "Trénovaná žena je silnější než netrénovaný muž" V dolech a na stavbě, taky neberou netrénované muže, ale pouze ty trénované a to samé u armády. Trénovaná žena ovšem nikdy nedosáhne výsledku jeko trénovaný muž kvůli genetice. Respektive to, co odděluje muže od ženy také dává mužům možnosti dosáhnout větší síly.
   
presne vysvetleni...:) neregistrovaný 02.03.2010 14:51
» reagovat
Šovinismus - 1) krajní podoba nacionalismu, je to slepá víra v nadřazenost svého národa a méněcennost národů jiných. Může souviset s iredentou, rasismem a antisemitismem.
2) přeneseně v ideologii a terminologii současného radikálního feministického hnutí znamená slepou víru v samozřejmou nadřazenost muže nad ženou (tzv. mužský šovinismus).

 
> ano! neregistrovaný 01.11.2011 12:53
» reagovat
  toto je přesné vysvětlení obou podob slova "šovinismus" ... v současné společnosti je však nejspíše více vžitý ten přenesený význam slova... :)
   
Druha definice neregistrovaný 17.03.2009 13:51
» reagovat
Zdroj: www.svaz-muzu.cz
"přeneseně v ideologii a terminologii současného radikálního feministického hnutí znamená slepou víru v samozřejmou nadřazenost muže nad ženou (tzv. mužský šovinismus)"
 
tak mi to nestačí :) neregistrovaný 18.02.2009 11:46
» reagovat
Nevím, jestli je to vysvětleno dostatečně. Prý je to určitý postoj k ženám, o tom se ale ve významu nepíše.
 
hm neregistrovaný 08.02.2009 16:06
» reagovat
neviem ci som dobre pochopil vyznam,,,moze byt sovinizmus aj slepa podpora nejakeho naroda kde sa aj negativa vyuzivaju v prospech jeho chvaly? alebo ide len o akekolvek nenavistne odsudzovanie naroda?
 
od Lu neregistrovaný 05.02.2009 21:19
» reagovat
souhlasím s článkem Kontrolujte se:) asi je podstatou človeka hádka a prosazování svých názorů, ale přijde mi to tady děsně vtipný ba i směšný, jinak feministky jsou proto, že určití nás donutili stát se jimi..
 
Ženská slaboduchost neregistrovaný 31.01.2009 17:21
» reagovat
Vždy mne fascinuje, když feministky či lépe feminonacistky vykřikují něco u mužském šovinismu. Zřejmě chybělo zakladatelkám feminismu dostatek fantasie a inteligence, když využily výraz, který ve vztahu muž-žena nemá vůbec žádné použití.
Bohužel to jen dnes dokazuje, že feminonacistky jsou ve finále horší než dřívější nerovné podmínky, které ovšem měly v řadě případu logiku.
 
koukam koukam :o tak doporucuji neregistrovaný 11.01.2009 18:06
» reagovat
doporucuji slovnicek
Slovníček
www.svaz-muzu.cz/sekce-slovnicek/
 
wiki lookup neregistrovaný 27.12.2008 10:41
» reagovat
Co na to wikipedia? :-)
=======================
EN: http://en.wikipedia.org/wiki/Chauvinism
CZ: http://cs.wikipedia.org/wiki/Šovinismus
 
kontrolujte se neregistrovaný 16.12.2008 17:55
» reagovat
otevru stranky slovníku, najdu slovo co hledám a co nevidím? Lidi se zase hadaj!
 
Co je opak šovinizmu? neregistrovaný 06.11.2008 23:07
» reagovat
Teda ked žena neuznava muža existuje nieco take?
 
> pipeta neregistrovaný 25.11.2008 22:05
» reagovat
  hej, že može
   
> ... neregistrovaný 05.12.2008 22:11
» reagovat
  Že by feminismus?? :D
   
Inteligentnější? Ani jeden neregistrovaný 28.08.2008 13:24
» reagovat
Taky souhlasim že jde převážně o inteligenci, ale je taky důležité si přiznat že muž chápe inteligenci trošku odlišně než žena, můžou být oba dva inteligentní, ale přitom každý z nich bude postrádat část té "inteligence" toho druhého.
 
Plácáte... neregistrovaný 24.07.2008 14:30
» reagovat
Frustrace je patrná ze všech stupidních glos. Čeština zde dostává také řádně \"zabrat\". Jazyky jako např. čeština a latina mají velmi rozvinuté časování, výrazy ap. Dejte se do psaní, teprve když jste věc dobře zvážili...
 
showinista neregistrovaný 09.12.2007 10:36
» reagovat
a co takhle submisivní šovinista?
 
GAGA neregistrovaný 25.09.2007 23:02
» reagovat
KVÁ KVÁ KVÁ,zase kvákáte.
 
čípek neregistrovaný 01.05.2007 14:51
» reagovat
...pravopis je v češtině vyumělkovaná záležitost měl dokázat, že to není hamatilka, ale plnohodnotnej jazyk...pokládám se za nerodilého čecha a poměrně mě to obtěžuje.kde není zapotřebí mozek a inteligence tam kralujou cvičené opice.
 
sem33 neregistrovaný 20.02.2007 12:10
» reagovat
Vážně jsem se zasmála nad těmito příspěvky ...a souhlasím pouze s jedním. Vždy záleží na inteligenci člověka samotného. Hezký den mužskejm i ženskejm co maj rozum ! :o))))
 
Realista neregistrovaný 17.08.2006 11:43
» reagovat
No můj pocit je, že každý muž, který vidí věci tak, jak jsou, může být ženami nazýván šovinistou.
 
> nn neregistrovaný 24.10.2006 01:25
» reagovat
  myslíš špatně...záleží na inteligenci ženy i muže
   
>> Pravda neregistrovaný 26.11.2006 23:26
» reagovat
   V tom máš dost pravdu. Na inteligenci, vzájemné domluvě a toleranci. Když narazím na někoho komu se dá říkat šovinista, vím že ho rovnou musím pořádně nakopnout, když si začne dovolovat, protože proti pravým šovinistým nic jinýho nezabírá. Ale neříkám, že feministky by sem tam nepotřebovali to samý. Muž se ženou (a naopak) by naměli být jeden druhýmu otrokem, ale být ve vzájemné shodě a souhře. Aspoň já si to myslím. Muž obvykle bývá kupříkladu silnější a zvládá lépe manuální práce, zatímco žena obvykle lépe zvládá sociální situace. Kdo si ale myslí, že je to tak vždycky, ten uvízl v zapšklých stereotypech a je mi ho velice líto.
Jestli někdo objevítě v mém proslovu gramatické chyby, pak je mi vás líto, protože jste právě poznali, že narozdíl od vás češtinu neovládám :P
    
>>> Nic nového... neregistrovaný 08.03.2007 21:35
» reagovat
    Samozřejmě, že Češtinu neovládáš, pravidla totiž vymyslel muž. A stále někoho nelituj, míjí se to účinkem. Každej normální chlap lítostí opovrhuje.
     
>>>> Něco nového, že? neregistrovaný 16.04.2007 13:35
» reagovat
     Omyl!!! Normální chlap je totiž pro ženu partner a lítostí opovrhuje jen UBOŽÁK!!!
      
> To jsi myslel vážně?? neregistrovaný 26.11.2006 23:19
» reagovat
  Z toho cos napsal 17.8. 06 to vypadá jako bys brala že žena je muži podřazená. Přiznávám, že žena je v mnoha, minimálně fyzických ohledech, VĚTŠINOU slabší, ale to neznamená, že muž jí JE VŽDY nadřazený. Jo, jsem ženská, tak si asi domyslíš proč to píšu. Tak mi věř, že jestli tě někdy potkám/poznám nakopu tě do zadnice svejma steelkama.
   
>> ahoj Anansie... neregistrovaný 13.02.2009 16:24
» reagovat
   jsem tak přemýšlel,ž e když se vezmeme, máme relativní šanci splodit universálního člověka....po tátovi zdědí něhu a cit, a po mamince sebevědomí a sílu osobnosti
    
Mužský šovinismus Elisha 11.05.2006 22:48
» reagovat
slepá víra v samozřejmou nadřazenost muže nad ženou (tzv. mužský šovinismus).
 
Mužský šovinismus Elisha 11.05.2006 22:46
» reagovat
slepá víra v samozřejmou nadřazenost muže nad ženou (tzv. mužský šovinismus).
 
další význam neregistrovaný - rk 06.03.2006 11:07
» reagovat
antonymum slova feministka
 
> Omyl neregistrovaný - kaktus 13.05.2006 23:05
» reagovat
  Feminismus říká především, že pokud jde o zodpovězení otázek jako "Co je to žena/y, ženská přirozenost a ženskost? a Co z toho vyplývá?, přednostní právo na definici má žena/y. Šovinista má naopak (dle svého mínění)přednostní právo na definici všeho. Tato dvě slova nejsou antonyma.
   
>> heh neregistrovaný 29.08.2008 10:37
» reagovat
   patrne nemluvite o feminismu, ale sovinistickem feminismu, ze? :D
    
> MASKULINISMUS neregistrovaný 11.11.2007 13:20
» reagovat
  KROMĚ FEMINISMU EXISTUJE MYŠLENKOVÝ PROUD TZV.MASKULINISMUS, A TO JE TEPRVE ANTONYMUM OD FEMINISMU!!!!!!!!!!!!
   
> MASKULINISMUS neregistrovaný 11.11.2007 13:22
» reagovat
  KROMĚ FEMINISMU EXISTUJE MYŠLENKOVÝ PROUD TZV.MASKULINISMUS, A TO JE TEPRVE ANTONYMUM OD FEMINISMU!!!!!!!!!!!!
   
Též v přeneseném významu neregistrovaný - Karel 19.08.2005 23:48
» reagovat
Používá se též v nenacionálním, přeneseném významu: zejména ve spojení mužský šovinismus (jeden z cílů feministické kritiky).
 
> nechápu neregistrovaný - Zdenál 13.02.2006 16:53
» reagovat
  Právě co přesně znamená "mužský šovinismus" nebo "chlapi jsou šovinisti" by mě zajímalo. To že to spojení existuje ví každý, ale nikdo v mém okolí není schopen říct, co to přesně znamená.
   
>> pozorně čti bigalex 02.06.2006 12:33
» reagovat
   muži šovinisti jsou for example: zahledění sami do sebe, hledící na své zájmy nikoli na zájmy druhého milovaného něžného pohlaví, staví sebe=muže do popředí etc....(by the way tento pojem vymysleli americké feministky, takže bych to bral s rezervou :-)
    
>>> re: neregistrovaný - ema 30.03.2006 22:34
» reagovat
    ...a co si pak mám představit pod pojmem "sexistický šovinista"?...
     
>>>> re bigalex 02.06.2006 12:33
» reagovat
     EMO, je to další přívlastek, kterých se dá vymyslet k jakémukoli slovu bezpočet, ale význam slova šovinista to v zásadě nemění (spýše ho hyzdí), ale abych ti odpověděl: je to šovinista nadřazený vůčí protějšímu krásnému něžnému pohlaví ženám (naštestí, já to nejsem :-). Upřednostňuje/nadřazuje své mužské pohlaví nad ženským.
      
>>>>> spýše neregistrovaný - loupak 24.05.2006 14:04
» reagovat
      ty by ses měl nejdříve naučit česky a pak vykládat ty tvoje bláboly s anglickýma vsuvkama :((( jak se píše spý(í)še?????
       
>>>>>> od tebe to sedí bigalex 02.06.2006 12:33
» reagovat
       ježiš tak jsem se upsal!! Prečti si po sobě co jsi napsal a zjistíš, že ty by jsi potřeboval lingvistickou pomoc daleko víc než já! - se spisovnou češtinou to nemá nic společného, ale já narozdíl od tebe, nikoho neupozorňuji na gramatické nedostatky, jelikož nejsme na žádné akademické půdě. Zde platí trochu jiná pravidla, a proto zklidni hormony.
        
>>>>>>> zdá se, že spýše Ty máš neklidný hormon neregistrovaný 21.07.2006 16:57
» reagovat
        a navíc toho o akademické půdě moc nevíš. Je to poznat na sto honů.
         
>>>>>>> nový poznatek bigalex 23.07.2006 17:43
» reagovat
        tak koukám, že ani prognostikou se živit nemužeš! Ale doporučuji ti alespoň jednou v životě tuto půdu navštívit, zejména vrátnice a tělocvična tě upoutá.
         
>>>>>>> Kondicionál Michal Peškar 03.06.2007 22:54
» reagovat
        Vy dva si nemáte co vyčítat. Věřím, že umíte psát pěkně spisovně, pouze v rámci úspory času a šetření s energií píšešte tak, jak píšete, jen mi nejde do hlavy, proč někdo píše \
         
>>>>>>> ty Kondricionale :-D bigalex 09.06.2007 10:35
» reagovat
        No, kdyz ctu tvuj \
         
>>>>>>> webmaster mistr bigalex 09.06.2007 10:40
» reagovat
        Koukam, ze webmaster ma rad lidovou tvorivost :).
dokonceni z minula (reakce na Kondricionala), pokud to tedy zase nebude useknuty:
.... napada me to same
         
>>> prima baby neregistrovaný 16.01.2007 17:15
» reagovat
    jj a kolik tech milujicich obetavych zen asi tak potkavas? sama prasivka, zahledena do sebe, majetnicka a nevidici si na spicku nosu :-)
     
>>>> přísloví neregistrovaný 19.02.2009 08:04
» reagovat
     staré přísloví praví: Jaký šel, takovou potkal...
      
>> muzsky sovinismus neregistrovaný 09.02.2009 13:46
» reagovat
   Stejne jako v oblasti nacionalismu znamena sovinismus vyvysovani jednoho narodu nad druhy a povazovani jednoho za a priori hodnotnejsi, tak pojem muzsky sovinismus vyjadruje pocit mnoha muzu, ze jsou lepsi/hodnotnejsi nez zeny.
    
Původ slova neregistrovaný - Karel 19.08.2005 23:46
» reagovat
podle napoleonského vlasteneckého granátníka N. Chauvina, ústřední postavy hry bratří Cogiardů Tříbarevná kokarda (1831).
 



Navigace

předchozí slovo: » šovinistický
následující slovo: » špek ve slangu narkomanů
slovo se nachází na stránce: přidáno-návštěvníky:3075
krok zpět: » zpět
hledat jiné cizí slovo: » hledání
upravit (opravit) toto slovo: » upravit
přidat do slovníku nové slovo: » přidat

hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz