ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání

Výsledky hledání výrazu parciální

cizí slovo    odpovídající významvlastnostidetail
parciální >>  dílčí, částečný  » parciální
parciální remise >>  ve zdravotnictví částečný ústup projevů (příznaků) nemoci či poruchy vloženo uživatelem» parciální remise
parciální agonista >>  neboli dualista (např. opioidního receptoru)ovlivňuje tentýž receptor jako plný agonista, ale není schopen vyvolat maximální efekt (nemá vnitřní aktivitu plného agonisty) ani po vysokých dávkách. Ve srovnání s plným agonistou, může mít parciální agonista stejnou, nižší, nebo vyšší afinitu k receptoru. vloženo uživatelem» parciální agonista
parciální amnézie >>  částečná ztráta paměti (okénka) vloženo uživatelem» parciální amnézie
parciální deficity >>  dílčí, částečné deficity vloženo uživatelem» parciální deficity
parciální dyslalie >>  částečná, dílčí patlavost vloženo uživatelem» parciální dyslalie
parciální insuficience >>  dílčí, částečná nedostačivost vloženo uživatelem» parciální insuficience
parciální nedostatky řeči, jazyka a poznávacích procesů >>  Mezi symptomy této poruchy, závady či dificility patří: - nedostatečně rozvinutá řeč - nedostatky v porozumění řeči - dyslalické potíže (patlavost v řeči) - značné potíže ve čtení a jazykových předmětech, ač např. v matematice dobře prospívá - zadrhování při čtení - zaměňování slov a písmen - na konci prvního ročníku i později dítě zaměňuje tvarově nebo zvukově podobná písmena - slabikování - neschopnost při čtení sledovat obsah čteného (i ve vyšším ročníku) - obtížný sklad i jednoduchých slov - dítě při čtení vyslovuje jen s většími obtížemi těžší skupiny souhlásek a těžší neznámá slova-přehazuje hlásky a slabiky, hlavně koncové, vynechává hlásky a slabiky - "poznává" najednou celá slova, domýšlí si koncovky a slabiky (často chybně) - přehazuje často pořadí hlásek a slabik ve slově (maso-samo, tam-mat, svatba-stavba, suk - kus atd. - jde o tzv. kinetické inverze). Při zaměňování zrcadlově nebo tvarově či zvukově podobných písmen: s-z, p-q, m-n, h-k, z-c, b-d, t-j jde o tzv. statické inverze (reverze). Rozlišování zrcadlových písmen souvisí s vývojem uvědomělého poznávání pravé a levé strany. Někdy je čtení jen nápadně pomalé, těžkopádné, ale bez typických chyb. V písemném projevu dítěte často vynechává a přidává písmenka, nerozlišuje tvrdé a měkké slabiky: di-dy atp., -špatně píše tvary písmen, - zaměňuje je, přehazuje pořadí písmen ve slově (dysortografie bývá asi v 60 % spojena s dyslexií). Kvalitativně vážnější specifická porucha čtení, která je v Mezinárodní klasifikaci nemocí 10 zařazena mezi specifické vývojové poruchy školních dovedností, musí mít přítomny tyto dva znaky: 1/ Skóre přesnosti anebo chápání čteného je nejméně dvě standardní odchylky pod očekávanou úrovní pro chronologický věk a obecnou inteligenci dítěte, přičemž jak schopnost čtení, tak i IQ je hodnoceno podle individuálně provedeného testu, standardizovaného pro danou kulturu a vzdělávací systém. 2/ Anamnéza vážnějších potíží při čtení nebo skóre testu, které splňují první /výše uvedené/ kriterium v dřívějším věku a skóre v písemném testu, který je nejméně dvě standardní odchylky pod úrovní očekávanou pro chronologický věk a IQ dítěte. Specifická porucha čtení přitom není přímým důsledkem vadné zrakové nebo sluchové ostrosti ani neurologické poruchy. Podle profesora Zdeňka Matějčka (1922-2004) v České republice popsal dyslexii jako první profesor Josef Langmeier (1921-2007) v roce 1952. Mezi další parciální nedostatky poznávacích funkcí patří např.: - snížená výkonnost v oblasti některé duševní funkce (např. ve zrakovém a sluchovém vnímání a pozornosti) - poruchy vývoje řeči - počítání na prstech - obtížné odpoutávání se od názoru a obtížné vypracování číselných pojmů (dyskalkulie) - velké potíže při kreslení a malování (dyspinxie) - závady ve vnímání a reprodukci hudby, neschopnost zapamatovat si melodii a reprodukovat rytmus (dysmúzie). Odborná psychologická diagnostika dětí specifickými závadami a poruchami učení: Vedle speciálních zkoušek čtení srovnávaných s testy inteligence můžeme využít i Zkoušku G sestavenou slovenským pedagogickým psychologem Mikulášem Milanem (1915–1976) pro diagnostiku porozumění obsahu čteného textu. Zkouška G vysoce korelovala s testem verbální inteligence. Aplikovanou je stále zkouška čtení od profesora Z.Matějčka a klinického logopeda Z. Žlaba, která v kombinaci s omnibusovou zkouškou inteligence může být využita i diagnostice specifické poruchy čtení. Klasifikace a hodnocení dětí se specifickými závadami a poruchami učení: U žáka s prokázanou poruchou se ve výchovně vzdělávacím procesu používají klasifikační stupně pouze v případech, kdy mají skutečně informativní hodnotu, jinak se užívá převážně slovní hodnocení. Při slovním hodnocení se uvádí: ovládnutí učiva předepsaného osnovami (např. ovládá se značnými mezerami), úroveň myšlení (např. odpovídá nesprávně i na návodné otázky), úroveň vyjadřování (např. vyjadřuje se s potížemi), úroveň aplikace vědomostí (např. dělá podstatné chyby a nesnadno je překonává), píle a zájem o učení (např. má malý zájem o učení, potřebuje stálé podněty). Ve vyšších ročnících základní i střední školy učitelky a učitelé při klasifikaci a hodnocení přihlížejí k druhu a stupni nápravy poruchy, pokud má vliv na úroveň práce v jednotlivých předmětech. Místo kontrolních prací a diktátů, na jejichž výsledky má porucha vliv, volí individuální formy zjišťování úrovně vědomostí a dovedností žáků. vloženo uživatelem» parciální nedostatky řeči
parciální strumektomie >>  odstranění (odebrání) části štítné žlázy vloženo uživatelem» parciální strumektomie
parciální subdeprivace >>  dílčí a mírnější strádání v některé ze specifických oblastí (např. emoční nebo rozumové) vloženo uživatelem» parciální subdeprivace



hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz