ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání

Výsledky hledání výrazu s

cizí slovo    odpovídající významvlastnostidetail
specific skills (angl.) >>  specifické, charakteristické dovednosti vloženo uživatelem» specific skills (angl.)
specifická diference >>  zvláštní odlišnost, rozdílnost, odchylka jako charakteristický znak vloženo uživatelem» specifická diference
specifická kreativita >>  tvořivost uplatňovaná v oblasti vědy, umění, techniky vloženo uživatelem» specifická kreativita
Specifické a nespecifické závady a poruchy učení >>  Specifické poruchy učení (SPU) způsobují problémy v rámci výchovně vzdělávacího procesu, kdy postižené děti projevují pravděpodobně neurologicky, organicky (poškozením mozku) nebo geneticky zapříčiněné a podmíněné nedostatečně rozvinuté některé osobnostní vlastnosti i mentální schopnosti a dovednosti, což postiženým dětem způsobuje výukové obtíže. Někdy jde o kombinaci příčin neurobiologických, hereditárních, encefalopatických i sociálních. Poměrně často jsou příčiny nejasné a obtížně zjistitelné. Specifické vývojové poruchy učení zahrnují např. dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyspinxii (nízká úroveň vlastní kresby i obkreslování a rýsování, neobratné zacházení s tužkou, pastelkou, perem, obtíže s chápáním perspektivy, neobratnost v jemné motorice), dysmúzií což je specifická porucha učení v oblasti hudebních schopností a dovedností, dyspraxií ( neobratnost), vývojovou dysfázií ( specificky narušený vývoj řeči projevující se ztíženou schopností a dovedností naučit se adekvátně verbálně komunikovat) a neverbální poruchu učení. Pro neverbální poruchu učení jsou charakteristické obtíže v prostorové orientaci, potíže v tělesné výchově, sociální orientaci, potíže ve smyslu pro rytmus, jedinci nemají smysl pro humor aj. Méně citelně se neverbální poruchy promítají do školní výuky, ale jsou závažné pro vývoj osobnosti dítěte. Obtíže ve čtení byly v minulosti označovány slovní slepota, vrozená slovní slepota, obtíže v psaní byly označovány jako děti koktavé v pravopise. Mimo specifických vývojových poruch učení se rozlišují ještě nespecifické poruchy učení, které jsou zapříčiněny a podmíněny převážně edukativními, sociálními, a kulturními faktory, např. didaktogenií a výchovnou insuficiencí v rodině. Mezi příznaky nespecifických parciálních nedostatků (deficity dílčích funkcí) řeči a jazyka patří: přetrvávající či prodloužená fyziologická dyslalie (patlavost )což je závada (dificilita) řeči projevující se např. rotacismem (ráčkováním), sigmatismem (vadnou výslovností souhlásek), rinolalií (huhňavostí) ještě po šestém roce, a to až do sedmého roku, po sedmém roce však již nejde jen o pouhou dificilitu, ale už jde o poruchu-o tzv. pravou dyslalii, závadový (dificilní) parajazyk, což jsou doprovodné nonverbální prvky komunikace, které nejsou pro porozumění řeči vždy nezbytné, např. hekání, smích, vzdychání, bručení, výraz obličeje, mimika, gestikulace, ale i přílišné zdůrazňování rytmu a melodie řeči a jejího tempa, závada (dificilita) frázování řeči je lehce či mírně narušená schopnost a dovednost členit, shlukovat a formovat myšlenky a slova do větných úseků a vět, sestavovat věty podle správného slovosledu, drobné nedostatky ve větosloví, závada (dificilita) adekvátnosti, kvality a funkčnosti mluvy jsou lehké a přechodné, situačně podmíněné nedostatky ve srozumitelnosti, věcnosti a funkčnosti mluvy, závada (dificilita) expresívnosti řeči je lehčí, mírná, situační a psychogenní nebo sociogenní závada v dovednosti přiměřeně užívat jazyk a adekvátně se řečí prezentovat, závada (dificilita) hlasitosti řeči což znamená příliš hlasitý, silný a výrazný hlas (hyperfonie) nebo velmi tichý, nevýrazný a slabý hlas (hypofonie), závada (dificilita) rychlosti řeči, tj. příliš pomalá (bradylálie) nebo příliš rychlá (tachylálie) mluva v dané sociální situaci, závada (dificilita) objemu řeči je příliš velký nebo příliš malý objem slov, které člověk produkuje za určité časové období v různých sociálních situacích a skupinách ve kterých je členem, nedostatky v porozumění řeči, puberfonie je dificilita (závada) či porucha hlasu, která postihuje hlavně muže, kterým i po pubertě zůstává vysoký hlas podobný hlasu ženskému či dětskému, též puberphonia. Žáci odborně logopedicky a foniatricky diagnostikovaní ne jako pouze dificilní, ale jako žáci se specifickými poruchami řeči, tj. žáci s vážnými vadami (poruchami) řeči jsou podle školského zákona žáky ze speciálními vzdělávacími potřebami, kteří mají nárok na podpůrná a vyrovnávací opatření, může jim být povolen např. individuální vzdělávací plán, případně speciální vzdělávání. vloženo uživatelem» Specifické a nespecifické závady a poruchy učení
specifické vlivy formující osobnost >>  Specifické mimorodinné, mimoškolní a mimopracovní vlivy mohou být buď organizované: kluby, politické strany, odborné společnosti, náboženská a církevní setkání, fitnes centra, tělocvičné, sportovní a turistické oddíly, hudební a pěvecké skupiny, jiné umělecké skupiny nebo neorganizované: party, přátelé, muzea, divadla, kina, knihovny, kavárny, kuřácké kroužky, vinárny, diskotéky, společenské kluby,(ale i nežádoucí gangy, disociální a asociální skupiny, amorální jedinci), media, především tiskoviny, noviny, knihy, časopisy, televize, počítače, telefony. Jde vlastně o náplň volného času člověka. Volný čas je komplexem aktivit především mimoškolních a mimopracovních. Jde o aktivity jimiž se jedinec zabývá, aby prožil pohodu, aby si odpočinul, pobavil se, rozšířil své znalosti či spontánní sociální participaci, nebo podle sebe zdokonaloval svou osobnost a její produktivitu. Skutečný volný čas tvoří pouze kategorie mimetických či herních (ludických) aktivit, do níž spadají např. návštěvy biografů, sledování televize, návštěvy divadel, koncertů a sportovních podniků, lov a rybaření, hry, tanec. Všechny tyto aktivity mají společného jmenovatele v příjemném prožitku. Polovolný čas je pak soubor činností, prováděných napůl ze záliby a napůl utilitárně, např. na zahrádce, v sadu, na chatě či v chalupě nebo v domácí dílně. V současné společnosti, které schází např. sentiment, romantika, poezie a patos, pozorujeme občas i patologické tendence - "návrat k tribalismu" patří sem např. skupinový sex, užívání drog, asociální agresivita. Předpokládá se, že v budoucnu dojde k významným změnám ve vztazích mezi prací a volným časem. Dojde k vývoji tzv. "prosumenta", který bude střídat práci v zaměstnání s prací víceméně domácí, vytvářející hodnoty bezprostředně pro vlastní a rodinné potřeby. Jde o jakýsi zárodek netržní ekonomiky. Prosument je vlastně producent i konzument současně (A. Toffler). Významný je také vliv jazyka země ve které člověk vyrůstá, národnosti, módy, morálky, vědy a umění, státního zřízení, ideologie, hustoty obyvatelstva, rasových zvláštností, ekonomické situace, obyčejů, tabu, zábav, specifických zájmů a koníčků, duchovních a kulturních tradic, historického povědomí lidí, právního stavu, kulturního společenství, společenských vrstev, vliv sociálních podmínek a prostorových podmínek. Velký materiálně-technický pokrok civilizace s sebou přináší stále více požitků a pohodlí. Tím však dochází i ke zvýšení celkové zchoulostivělosti a oslabování zdatnosti člověka. Hustota osídlení posiluje konkurenci, nutí k častým kontaktům mezi jednotlivci i mezi skupinami, je stimulujícím faktorem kulturního vývoje. Přelidnění (zejména ve městech) má ovšem řadu záporů, je např. zdrojem psychosociálních a zdravotních závad a poruch a vyšší narkomanie, agresivity i sebevražednosti. vloženo uživatelem» specifické vlivy formující osobnost
specifické vývojové poruchy učení >>  skupina obtíží projevujících se např. při osvojování čtení (dyslexie), psaní a pravopisu (dysgrafie a dysortografie) a počítání (dyskalkulie), též specifické poruchy učení (SPU) vloženo uživatelem» specifické vývojové poruchy učení
specifický >>  typický, svérázný, charakteristický, osobitý, výlučný 3 komentáře» specifický
specifický transfer >>  přenos podobných (typických) obsahů při učení, též ,,úzký" transfer vloženo uživatelem» specifický transfer
specifičnost, specifita >>  zvláštnost, charakteristická osobitost, svéráznost, partikulárnost, typičnost, individuálnost vloženo uživatelem» specifičnost
specifika národní kultury >>  Patří sem vliv jazyka, národnosti, módy, morálky, vědy a umění, státního zřízení, ideologie, hustoty obyvatelstva, rasových zvláštností, ekonomické situace, obyčejů, tabu, zábav, duchovních a kulturních tradic, historického povědomí lidí, právního stavu, kulturního společenství daného národy, společenskými vrstvami, vliv sociálních podmínek a prostorových podmínek. Kultura je jakési kolektivní programování mysli, které odlišuje příslušníky jedné skupiny či kategorie od jiné (Hofstede, 1999). Je odevzdávána převážně učením, výchovou, socializací, nikoliv geneticky. Velký materiálně-technický pokrok civilizace s sebou přináší stále více požitků a pohodlí. Tím však dochází i ke zvýšení celkové zchoulostivělosti (astenizaci) člověka. Např. hustota osídlení posiluje konkurenci, nutí k častým kontaktům mezi jednotlivci i mezi skupinami, je stimulujícím faktorem kulturního vývoje. Přelidnění (zejména ve městech) má ovšem řadu záporů, je zdrojem chudoby, psychosociálních a zdravotních poruch i vyšší narkomanie a sebevražednosti Současná globalizace vyžaduje, aby si lidé trénovali a osvojili, nejen své národní ale i adekvátní interkulturní komunikační kompetence, tj. takové dovednosti a rysy jejich osobnosti (chování i prožívání), které jim umožní adekvátně komunikovat a fungovat ve více kulturním kontextu. Jinak se nevyhnou interkulturním šokům, protože budou vstupovat nepřipraveni do komunikačního procesu s odlišnými kulturami, jejichž příslušníci mají často velmi odlišný jazyk, symboly, artefakty , komunikační etiketu a specifické kognitivní, volní a emocionální struktury psychiky a osobnosti i specifické hodnoty, konvence, komplimenty, zdvořilosti, rituály, ceremoniály, právní a morální i zdravotní a hygienické normy, náboženská pravidla, vzorce chování a prožívání i odlišné hodnocení skutečnosti. Vzájemné působení všech sociálních, individuálně psychologických, biologických aj. vlivů je u každého člověka odlišné, proto je každý člověk jiný, zvláštní, neopakovatelný. Chceme-li osobnost skutečně poznat, musíme získat nejen informace biologické a somatické o jejím aktuálním funkčním stavu organismu, ale např. i informace kulturní, historické, psychosociální, spirituální, vývojové, anamnestické. vloženo uživatelem» specifika národní kultury
Stránky: <<předešlá-- --následující>>

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501



hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz