ABZ.cz: slovník cizích slov - online hledání

Výsledky hledání výrazu s

cizí slovo    odpovídající významvlastnostidetail
syndrom stárnoucího muže >>  postupná redukce psychosomatické výkonnosti, např. osobního reakčního tempa, k energie, pozornosti a paměti, zvýšená únavnost, pokles nočních a ranních erekcí, smyslové a erektivní dysfunkce, labilnější emotivita a afektivita, pocity nedostačivosti až méněcennosti, častější sklíčenost a subdeprese, též andropauza, mužský přechod vloženo uživatelem» syndrom stárnoucího muže
syndrom Šípkové Růženky >>  nadměrná spavost (i několik dnů) jako přidatný soubor příznaků u některých poruch či chorob, též syndrom Klein-Levinův, sekundární hypersomnie vloženo uživatelem» syndrom Šípkové Růženky
syndrom transverzální spinální léze >>  syndrom příčného přerušení míchy vloženo uživatelem» syndrom transverzální spinální léze
syndrom třeseného dítěte >>  viz shaken baby syndrome vloženo uživatelem» syndrom třeseného dítěte
syndrom vyhoření >>  Syndrom vyhoření (viz též burnout)jako skupina příznaků je asi stejně starý jako sama lidská práce, nicméně jako odborný termín pochází patrně až z roku 1974 od amerického psychologa německého a židovského původu Herberta J. Freudenbergera (1927-1999), který pracoval v pomáhajících profesích provozujících i paliativní péči. Pozoroval tam a popsal v článku Staff Burnout v časopisu Journal of Social Issues v roce 1974 syndrom vyhoření. Syndrom vyhoření je např. v USA uznáván jako nemoc z povolání. Patří sem tedy celá řada příznaků a projevů: z oblasti emocí (závada, porucha či ztráta dobré základní životní nálady, sklíčenost, popudlivost), postojů a mezilidských vztahů (snížená ochota nadále pracovat s lidmi, časté konflikty s lidmi, stahování se do soukromí). Syndrom vyhoření se projevuje také v oblasti v tělesné - člověk se např. snadno unaví, cítí se vyčerpaný, časté jsou potíže se spánkem. Nejčastěji se s vyhořením setkají právě ti, kdo pracují s lidmi (např. lékaři, zdravotní sestry, učitelé, psychologové, právníci, policisté, telefonní operátoři a další). vloženo uživatelem» syndrom vyhoření
syndrom vyhoření (burnout) >>  V profesích, kde se pracuje primárně s lidmi se setkáváme se syndromem vyhoření (burnout syndrom). Nejdříve byl odborně popsán asi psychiatrem H. J. Freudenbergem v roce 1975, který byl inspirován knihou Grahama Greena Případ vyhoření. V roce 1976 popsala burnout americká psycholožka Christina Maslachová. Syndrom vyhoření nyní již figuruje v Mezinárodní klasifikaci psychických poruch (MKN 10) pod číslem Z 73.0 ve skupině s názvem "Problémy spojené s obtížemi při zvládání životních situací". Symptomatika burnout syndromu čili "vyhoření" (vyhaslosti, vyprahlosti) obsahuje např. tyto duševní a tělesné symptomy (příznaky): Psychické : Ztráta schopnosti se pro něco nadchnout, pokles pracovního nasazení, ztráta schopnosti vcítění se a pocitu zodpovědnosti. Nechuť a lhostejnost, nezájem, redukovaná motivovanost ve vztahu k práci. Pochybnosti o sobě, redukce sebedůvěry, pocity bezmocnosti, negativní postoj k sobě samému, práci, institucím, společnosti a životu. Emocionální problémy: podrážděnost, útočnost, netrpělivost, nervozita, úzkosti, strachy, apatie, pocity beznaděje, emoční vyčerpanosti, zklamání. Kognitivní problémy: pocity mentálního opotřebování, závady a poruchy pozornosti a paměti. Únava až vyčerpání, chybění zájmů a zálib, projevy subdepresedeprese. Tělesné : Závady a poruchy spánku, děsivé sny, ztráta chuti k jídlu, závady a poruchy motoriky, sklon k drobným i větším úrazům, celková psychosomatická nevolnost, zvýšená nemocnost, bolesti svalů a šíje, psychosomatické obtíže. Fáze vyhoření: a) Nadšení - idealismus a romantismus (často naivní), nereálné a nejasné představy o práci. Práce se stává nejdůležitější součástí života a naplňuje jeho smysl, ostatní se stává méně podstatné. Identifikace s klienty a často neefektivní výdej energie spojený s dobrovolným přepracováváním. b) Stagnace - původní nadšení vyprchává, realita nutí slevit ze svých očekávání a začíná starost o věci mimopracovní spojené se zájmem o osobní vzestup (volný čas, peníze, partneři, hobby, vyhledávání známých, starost o sebe) . c) Frustrace - kritické hodnocení dosavadní efektivity práce a jejího smyslu. Začínají se objevovat emocionální a fyzické obtíže. d) Apatie - reakce na frustraci v situacích, které nelze ovlivnit, vyhýbání se mimořádnostem, novinkám a námaze, snaha udržet si však ještě pracovní místo kvůli živobytí. e) Terminální burnout - úplné psychosomatické vyčerpání, pocit ztráty smyslu života, depersonalizace, intenzivní s chronický HH syndrom, proživání pocitu bezmocnosti (helplessness) a beznaděje (hopelessness). Pro tento syndrom je typické, že při něm netrpí jen postižení, ale také kvalita jejich práce. Postižení vyhořením jsou častěji nemocní a za určitých okolností se stanou i trvale neschopní práce. Jako při mnoha duševních poruchách hlavní problém spočívá v tom, že ani postižení ani okolí, nerozpoznají za těmito obtížemi svébytnou poruchu nebo ji rozpoznají až příliš pozdě. Zvláště často jsou syndromem vyhoření postiženy zdravotní sestry, dále ošetřovatelé, sociální pracovníci, ale také lékaři, psychoterapeuti, učitelé a učitelky , právníci a policisté, uvádějí ve své velmi přehledné, stručné a instruktivní odborné publikaci pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu Syndrom vyhoření z roku 2003 psychologové Vladimír Kebza a Iva Šolcová. Při prevenci vyhoření je důležitý vlastní postoj člověka k práci - samozřejmě v ní má být pociťován smysl, ale neměla by být jediným cílem, smyslem a zájmem v jeho životě. Určitě je to kvalitní sociální podpůrná síť, tedy existence vstřícných blízkých lidí, kteří člověku mohou poskytnout aktivní naslouchání, povzbuzení a pomoc v těžkých situacích. Hlavními zdroji sociální opory jsou: rodina, příbuzní, kolegové v práci, přátelé, zájmové skupiny a celkově kvalitní trávení volného času. Podle psychologa Václava Mertina by měla jít prevence syndromu vyhoření u učitelů dvojím směrem. "Učitel se musí učit lépe zacházet se svým profesním životem - mít i neškolní zájmy, přátelské skupiny, jako vrcholový sportovec by měl víc dbát na regeneraci. Existuje však i cesta celospolečenské prevence. Každý učitel by se měl povinně celoživotně vzdělávat. Každým rokem alespoň 14 dní. Vzdělaný učitel se méně bojí jít do školy s tím, co si na něj připravili žáci, rodiče, vedení nebo inspekce, je sebevědomější, lépe obhájí svou práci, je méně závislý na jednom jediném povolání." Psycholog Antonín Mezera se domnívá, že by učitelé měli po několika letech povinně změnit školní prostředí a populaci žáků, které učí. "Učitelé by měli mít možnost a i povinnost například po pěti až deseti letech učit nejen na základní škole, ale i na gymnáziu, střední odborné škole nebo ve speciální škole. Měli by mít možnost věnovat se například práci výchovného poradce, metodika či inspektora. V oblasti teorie managementu se této metodě říká job rotation, ale školství je bohužel vůči změnám tohoto typu dost rezistentní." V podmínkách našich škol se kromě ,,křičící místnosti", uvádí Pavla Císařová , zdá prozatím fantaskní i alternativa, kterou představují C. Hennig a G. Keller ve svém Antistresovém programu pro učitele. Jedná se o zavedení sabatiklu, tzv. volného roku. "Podobně jako ve Švýcarsku (…) by měl mít každý učitel příležitost prožít po 7-8 letech vyučování tzv. volný rok. Může ho využít podle osobní potřeby k načerpání sil, k dalšímu vzdělávání atd. Finančně lze sabatikl zabezpečit tak, že se učiteli bude poskytovat plat snížený měsíčně o 1/7-1/8". Psycholog Jaro Křivohlavý (2001) doporučuje interní a externí metody a postupy prevence vyhoření, a to interní a externí. Mezi interní postupy řadí: neklást na sebe a své cíle nesplnitelné nároky, aktivně rozvíjet pozitivní myšlení, stanovit si priority, hledat smysl života. Mezi externí postupy řadí: sociální oporu, zlepšení klimatu organizace a úpravu pracovního prostředí. Olomoucká psycholožka a vysokoškolská učitelka Eva Urbanovská (2009) se podrobněji zabývá strategiemi zvládání stresu (u středoškolské mládeže). Popsala např. strategie kontroly, strategii vyhýbání, strategii rezignace. Blahutková Marie a Charvát Michal (2009) zdůraznili význam výrazného podílu sportu a pohybových aktivit na odbourávání stresů. Při léčbě vyhoření se využívají psychologické přístupy, především poradenství pro oblast životního stylu, existenciální psychoterapie (směr psychologické léčby vycházející z filosofie existence a zabývající se např. lidskou svobodou, stárnutím, smrtelností, zodpovědností za své činy, existenciální izolací a deprivací), logoterapie (psychoterapeutická metoda podle Viktora Emanuela Frankla (1905-1997), spočívající v hledání smyslu života u osob, kteří jsou existenciálně frustrovaní, trpící noogenní neurózou a daseinanalýza ( speciální psychoterapeutická škola vycházející z existenciální filosofie M. Heideggera a z fenomenologické metody E. Husserla a hledající a poznávající možnosti jak být sám sebou). Diagnostika syndromu vyhoření Provádí na základě rozhovoru s odborníkem nebo na základě aplikace dotazníku. Těchto dotazníků (např. Maslach Burnout Inventory /MBI/, Burnout Scale H. J. Freudenbergera, Burnout Measure A. Pinesové a kol., The Staff Burnout Scale for Health Professionals J.W. Jonese, Meier Burnout Assessment /MBA/ , Teacher Burnout Scale /TBS/ S. A. Seidmana a Joanne Zagerové, Teacher Stress Reactions /TSR/ N.K. Frenche, Heidelberger Burnout Test E. Meyera aj.) existuje již větší počet. přitom se nové odborné testy pro kvalifikované psychology jsou u nás i v zahraničí stále vytvářejí. Uvádíme jeden z těch častěji aplikovaných psychologických testů: Dotazník vyhoření Beverly A. Potterové - BPQ (Beverly A. Potter´s Burnout Questionnaire). Označte stupeň daného pocitu na stupnici: 1 - nikdy, nebo jen velmi zřídka 2.- zřídka, 3 - často 4 - velmi často 5 - vždy. 1. Cítím se unavený(á), i když jsem měl(a) dostatek spánku. 2. Má práce mne neuspokojuje, necítím se být v práci úspěšný(á). 3. Cítím se smutný(á), i když k tomu nemám jasný důvod. 4. Jsem zapomnětlivý(á). 5. Jsem podrážděný(á), iritabilní a obořuji se na lidi. 6. Vyhýbám se lidem v práci i v soukromém životě. 7. Mám potíže se spánkem, protože mne trápí pracovní problémy. 8. Jsem nemocný(á) častěji než jsem býval(a). 9. Můj postoj k práci lze vyjádřit slovy " mám potíže". 10. Mívám časté konflikty v práci. 11. Můj pracovní výkon není stoprocentní. 12. Mám sklon užívat alkohol nebo léky k zlepšení nálady. 13. Namáhá mne komunikace s druhými lidmi. 14. Nemohu se soustředit na práci tak jako dříve. 15. Práce mne brzo znudí. 16. Pracuji těžce, ale nemám pocit uspokojivého výkonu. 17. Práce mne namáhá. 18. Nerad chodím do práce. 19. Sociální aktivity s druhými jsou pro mne vyčerpávající. 20. Sex mne nezajímá. 21. Když nepracuji, většinu času se dívám na televizi. 22. V práci nemám žádná očekávání, snahu něčeho dosáhnout. 23. Myšlenky na práci mne obtěžují i mimo pracovní dobu. 24. Pracovní problémy zasahují do mého osobního života. 25. Mám pocit, že moje práce nemá žádný smysl. Vyhodnocení dotazníku BPQ: Sečtěte všechna bodová hodnocení. Rozsah hodnot je 0 - 125. Na základě dosažené hodnoty se můžete zařadit do skupiny: Počet bodů Hodnocení 25- 50 Nemáte patrně s burnoutem vážnější problémy. 51 - 75 Trochu prevence proti možnosti vyhoření by neškodilo. 76 - 100 Pozor! Jste kandidátem (kandidátkou) vyhoření. 100- 125 Jste pravděpodobně vyhořelý/á/! Exaktní odbornou diagnózu vyhoření lze učinit teprve na základě komplexního vyšetření kvalifikovaným a zkušeným psychologem nebo psychiatrem pro které je dotazník B. A. Potterové pouze jednou z diagnostických pomůcek. Psychologie rozpracovává celou řadu psychoterapeutických a pozitivně psychologických metod, které pomáhají psychicky traumatizovaným osobám. Uvádíme na ukázku metodu Three Blessings Exercise. Doslova cvičení tří požehnání, resp. tří dobrých věcí. Je to metoda pozitivně psychologického nácviku přesměrování pozornosti od negativních myšlenek na pozitivní myšlenky. Např. Každý večer před spaním myslete na tři dobré věci,činy,události, kterém se během dne staly.. Zapište si je do svého deníku a zamyslete se nad tím, proč k nim došlo. Literatura KOHOUTEK, R.- FILIPKOVÁ, E. Psychotraumatizing of Pupils, Students a Teachers at Czech schools. In Quality of Live in the Context of Health and Ilness. BRNO, MSD, s.r.o., s. 90-96, 2008, s. 90-96. ISBN 978-80-7392-073-9. vloženo uživatelem» syndrom vyhoření (burnout)
Syndrom Wendy >>  Některé ženy mají tendenci zcela se obětovat pro své partnery jako pro děti, maximálně o ně pečují, identifikující se s nimi, obdivují a milují je, přebírají jejich názory, vzdávají se své vlastní nezávislosti a osobitosti. Přiměřené odezvy a oplácení lásky a péče z druhé strany se často nedočkají. vloženo uživatelem» Syndrom Wendy
syndrom zavrženého rodiče >>  viz Parental Alienation Syndrome (angl.) vloženo uživatelem» syndrom zavrženého rodiče
syndrom zneuznaného genia >>  subjektivní přesvědčení, že postiženému neprávem nebylo umožněno, aby osvědčil své mimořádné schopnosti a dovednosti v důležité politicko-mocenské, ekonomické, pedagogické nebo odborné či vědecké funkci vloženo uživatelem» syndrom zneuznaného genia
syndroma >>  syndrom, soubor příznaků vloženo uživatelem» syndroma
Stránky: <<předešlá-- --následující>>

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501



hledat - slovník - pro webmastery - o slovníku - kontakt
scs.abz.cz  --  web © 2005-2024  --  ABZ.cz